رشته حقوق

ارتباط بین‌فرهنگی

دانلود پایان نامه

Patel, 2011, p 163
آنچه باور شدن و شکوفایی فطرت می‌شود و آن را از قوه به فعل می‌رساند، «دین الهی» است(جمشیدی، نظریه فرهنگی استاد مطهری، ص 69).
همچنانکه شهید مطهری می نویسد: تعلیمات اسلامی که برای دین مطلقا نوعیت واحد قائل است و اختلاف شرایع را از نوع اختلافات فرعی می‏داند نه اختلافات ماهوی، و از طرف دیگر می‏دانیم که دین جز برنامه تکاملی فردی و اجتماعی نیست، می‏رساند که اساس این تعلیمات بر وحدت نوعی جامعه‏هاست و اگر جامعه‏ها انواع متعدد بودند، مقصد کمالی و راه وصول به آن مقصد، متعدد و متکثر بود و قهرا ماهیت ادیان، مختلف و متعدد بود. قرآن کریم با اصرار و ابرام این مطلب را تأکید می‏کند که دین در همه منطقه‏ها و جامعه‏ها و در همه دوره‏ها و زمانها یکی بیش نیست. از نظر قرآن، ادیان (به صورت‏ جمع) وجود نداشته، دین (به صورت مفرد) وجود داشته است. همه‏ پیامبران به یک دین و یک راه و یک مقصد اصلی دعوت می‏کرده‏اند: «شَرَعَ لَکُم مِّنَ الدِّینِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى وَعِیسَى أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ» (شوری: 13)… در واقع واحد انگاری نوع دین بر واحد انگاری نوع انسان دلالت دارد.(مقدمه‌ای بر جهان‌بینی5؛ جامعه و تاریخ، ص 52، به نقل از جمشیدی، نظریه فرهنگ، ص 139).
المیزان، ج19، ص 207
وَمَا لَکُمْ لَا تُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ  وَالرَّسُولُ یَدْعُوکُمْ لِتُؤْمِنُوا بِرَبِّکُمْ وَقَدْ أَخَذَ مِیثَاقَکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ(حدید: 8)
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِیمِ الر کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ(ابراهیم: 1؛ [قرآن] کتابی است که بر تو نازل کردیم، تا مردم را از تاریکی‌ها(ی شرک و ظلم و جهل) به‌سوی روشنایی (ایمان و عدل و آگاهی،) بفرمان پروردگارشان در آوری، به‌سوی راه خداوند عزیز و حمید(ترجمه مکارم شیرازی)
فَالَّذِینَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِیَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(اعراف: 157).
عقاید دینی بخش بسیار مهمی از فرهنگ دینی است(زیباکلام، تعلقات و تقویم دینی علوم، در حسنی و دیگران، علم دینی، 1392، ص 23)
Samovar, 2009: 24
Parkes, and Young, eds., Death and Bereavement Across Cultures 1997, 15.
Ferraro, Cultural Anthropology: An Applied Perspective, 2008, 344–347.
Samovar, ibid.
عصاریان‌نژاد، الگوی راهبردی پیشرفت ایرانی اسلامی، 1388، ص 48.
نوربخش، دین و همزیستی مسالمت‌آمیز؛ 1391، ص 22
 مطهرى، مقدمه‏اى بر جهان‏بینى اسلامى، انتشارات صدرا، ص‏63.
محسنیان‌راد، هنجارها در سه کتاب مقدس، 1392.
آیت‌اللهی، تحلیل مبانی گفتگوی ادیان در تعاملات میان‌فرهنگی، در: مصلح، 1392، ص 162
ر.ک: السرجانی، المشترک الانسانی، ص 147-149
سماور، 1379، ص 45.
محمدی اصل، 1387، ص 82 و 113
کمالی‌پور، عناصر ارتباط بین‌فرهنگی و خاورمیانه، 1382..
همان

مطلب مشابه :  انحراف معیار

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید