رشته حقوق

آیات و روایات

دانلود پایان نامه

در کتب حدیثی فریقین، در حرمت غنا و موسیقی روایات بسیاری وارد شده است که ما به عنوان نمونه چند روایت را ذکر می کنیم:
1. انس بن مالک از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می کند که فرمود:
“خداوند مرا رحمت و هدایت برای جهانیان فرستاده و مرا فرستاده است تا وسایل موسیقی و کارهای دوران جاهلیت را از بین ببرم.”
2. امیرمؤمنان(علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می کند که:
“از امت من عده ای مسخ گردیده، میمون می شوند و عده دیگر خوک می گردند (صفات و خصوصیات این دو حیوان در آنان پیدا می شود) و عده دیگر به زمین فرو می روند و عده دیگر به طوفانهای شدید مبتلا می گردند. و علت این بلا ها عملی است که مرتکب خواهند گردید: شرابخواری، پوشیدن لباسهای حریر و علاقه به زنان خواننده و آلات موسیقی.”
3. ابن ماجه در سنن خود از مجاهد نقل می کند که گفته است:
“من با عبد الله بن عمر بودم. صدای طبلی به گوش وی رسید. انگشت خود را به گوشش فرو برد و از آن محل دور گردید و این کار را سه بار تکرار نمود تا از محل صدا کاملاً دور شد. آن گاه گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هم چنین کرد.”
حدیث دیگری درهمین مضمون در سنن ابی داود نیز نقل گردیده است. که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
“کنیزان خنیانگر را نخرید و نفروشید و نیاموزید. در تجارت آنها خیری نیست و بهایشان حرام است.”
آیه ﴿و من النّاس من یشتری لهو الحدیث لیضلّ به عن سبیل الله بغیر علم﴾ در همین باب نازل شده
است.
ابن ابی الدنیا و ابن مردویه از طریق عایشه حدیث را به صورت مرفوع، این گونه آورده اند:
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) :” انّ الله تعالی حرم القینه و بیعها و ثمنها و تعلیمها و الاستماع الیها ثم قرأ «و من الناس من یشتری لهو الحدیث”.
در سنت شریف از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است:
هیچ کس صدای خویش را به آواز بلند نمی کند جز آنکه خداوند دو شیطان را به سوی او می فرستد که بر دو کتفش می نشینند و پا بر سینه اش می کوبند تا زمانی که دست بر دارد.
نتیجه گیری
با بررسی این آیات و روایات نتیجه می گیریم پیامبری که این آیات بر وی نازل گردیده است، پیامبری که قانون تحریم غنا را آورده است، پیامبری که گوش فرا دادن به غنا و موسیقی را از عوامل مسخ شدن اخلاق انسانی معرفی می کند و بالاخره پیامبری که با شنیدن صدای طبل و مانند آن انگشت به گوش می کند و از محل صدای غنا با سرعت دور می گردد و…، نمی تواند اجازه بدهد در خانه اش دختران به غنا و دف و دایره زدن بپردازند و اگر شخص دیگری هم بخواهد از آنان جلوگیری کند خود آن حضرت بگوید کاری به کار آنان نداشته باشد!
نتایج و پیشنهادات
1. 1 نتایج
انس بن مالک به عنوان یکی از صحابه پر روایت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)، دارای عمر طولانی است که اکثر خلفای بنی امیه را درک نموده است. او از نخستین کسانی است که با ابوبکر و سپس عمر و بعد آنها عثمان بیعت نمود. به اعتراف خود، تنها کار مورد علاقه اش در دوران های مختلف زندگی جمع مال و ثروت بود. او از جمله صحابه ای بود که کینه و عداوت علی (علیه السلام) را در دل داشت. به اقرار خود او، در برهه ای از زمان، افراد یا به مال و ثروت شناخته می شدند یا به دشمنی با علی (علیه السلام). درست است که نقل مستقیمی از حضور مستمر او در دربار معاویه و بنی امیه در تاریخ نیامده است، اما شواهد نشان می دهد او به این دربار راه داشته و شاید مورد توجه خاص معاویه و خاندان بنی امیه بوده است. اما آنچه از بررسی و تحقیق بر روی احادیث انس بن مالک بدست می آید عبارتند از:
1. استفاده مکتب خلفا از احادیث منحصر به فرد انس بن مالک در ابواب مختلف حدیثی به خصوص سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)مثل: کفر اجداد پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)، رقصیدن زنان جلوی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)، تحریف آخرین وصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)و … .
2. توجه کم پیروان مکتب خلفا، به روایات مناقب اهل بیت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و مثالب مخالفان آنها، و توجه تنها به روایات مناقب خلفا و مخالفان اهل بیت (علیهم السلام).
3. عدم توجه پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) به اکثر احادیث انس بن مالک به علت انحرافات انس بن مالک که بعد از بررسی این احادیث به دست آمده است.
4. استفاده مستشرقین از احادیث متناقض انس بن مالک پیرامون سیره پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)برای شناساندن شخصیت حضرت به عنوان پیامبری که هرگونه خطایی از او سر می زند و بیش از مردم

مطلب مشابه :  سیر تکاملی

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید