رشته حقوق

آمریکای لاتین

دانلود پایان نامه

صحنه های آغازین فیلم، سیمبا را به عنوان کودکی دوست داشتنی نشان می دهند و او به همه اعتماد دارد در حالی که عموی او اسکار که به پادشاهی حسودی می کند، قصد دارد خودش پادشاه شود و برای همین با سیمبا دشمن است. صحنه رژه رفتن کفتارها در مقابل اسکار نیز کاملاً یادآور رژه سربازان نازی در مقابل هیتلر و یا بولشویک های روس در مقابل سران شوروی همچون استالین هستند.
در کارتون «شیر شاه» ردپای نزاع دو ابرقدرت طی سال‌های جنگ سرد و آشتی مجدد نسل‌های آتی بعد از فروپاشی نظام کمونیستی در شوروی سابق به وضوح مشهود است. نبرد میان شیر آمریکایی و شیری لاغر و سیاه شکل که نمادی از نظام کمونیستی و آتش و ویرانه ها همگی نشان از ویرانه شدن جهان توسط کمونیست و نجات آن توسط آمریکاست. اما در ادامه شیرشاه، کارتون شیرشاه 2 یا استقلال عرضه شد که درآن نسل بعدی یعنی فرزند سیمبا که دختر است و پسری از نسل اسکار عاشق یکدیگر می شوند. در این بین سرانجام نزاع های قدیمی فراموش می شود و همگان در صلح و صفا زندگی خود را ادامه می دهند. گویی پس از فروپاشی باید اردوگاه متحدی را شکل داد تا در مقابل دشمن قوی تر صف آرایی کرد. توضیح اینکه شیر نماد سلطه جهانی یهود است و در تورات آمده است : «وبقیه یعقوب، در میان امتها و قومهای بسیار مثل شیردر میان جانوارن جنگل و مانند شیر درنده در میان گله های گوسفند خواهند بود که هنگام عبور پایمال می کند و می درد و کسی نمی تواند مانع او شود. قوم اسراییل دربرابر دشمنانش خواهد ایستاد و آنها را نابود خواهد کرد.» به همین ترتیب شیر در نمادهای فراماسونری نیز جایگاه مهمی دارد.

مفهوم شیطان پرستی نیز به گونه ای پنهان در جای جای این انیمیشن مستتر است. تقریباً از دقیقه 25 به بعد که اسکار و کفتارها در حال اجرای آواز هستند، نشانه های زیادی به سرعت در جلوی چشمان ما قرار می گیرند. از جمله استفاده از اسکلت و ماسک های اسکلتی توسط کفتارها، آتش و سیاهی، پنجه شیطان پرستی، اشعار سراسر خشونت و فحاشی و موسیقی متال. تمام این قراین در کنار هم را تنها در موسیقی های شیطان پرستی «هوی متال» و کلیپ های آن مشاهده می کنیم. اما در پوشش انیمیشن کسی به این نکات و تاثیرات منفی آن توجه نمی کند.
در سایت اینترنتی «یوتیوب » نیز در مورد انیمیشن شیرشاه توضیحاتی وجود دارد. از جمله استادی است که نام او گفته نمی شود و در سخنرانی خود در مورد آثار والت دیزنی، شیرشاه را حاوی پیام های همجنس بازی می داند. در دقایق 43 تا 44 این انیمیشن، راه رفتن سیمبا، پومبا و تیمون به گونه ای است که علی رغم مذکر بودن، شباهت زیادی به راه رفتن دخترانه دارد و این مطلب در فرهنگ آمریکایی مصداق همجنس بازی است.
همانگونه که پیشتر اشاره شد، ساختار این انیمیشن به گونه ای است که بیشترین استفاده را از تکنیک پیام مخفی کرده است و پیام ها از حالت آشکار که در قوانین پروپاگاندا ثبت شوند به دورند. این امتیاز انیمیشن شیرشاه است که توانسته است تا این اندازه محبوب شود و بسیاری از خانواده ها در واقع آن را فیلمی سالم تعبیر می کنند. این در حالی است که خشونت، شیطان پرستی، سکس و قدرت نمایی سیاسی پیام های اصلی این فیلم را تشکیل می دهند.
در شیرشاه، تشویق به هنجارشکنی و زورگویی صراحتاً تبلیغ می شود. گروه بندی شدن و در قالب گروه درآمدن حتی اگر سنخیتی نیز با آن نداشته باشیم توصیه شده است. در واقع اعضای مختلف یک گروه، در جامعه میان فرهنگی آمریکایی بسیار طبیعی است. گراز یا پومبا نماد آمریکایی-آفریقایی هاست که دارای قدرت بدنی اند اما بهره کاملی از هوش ندارند. تیمون یا موش نیز نماد هیسپانیک ها و یا چینی های پرحرف اما بی توان است.
سیمبا در آخرین لحظات و پس از پیروزی بر عمویش، او را نمی کشد و تاکید می کند که مانند او نیست. در واقع در جامعه ای که مهدآزادی و حقوق بشر باشد، تنها راه برای قصاص، از بین بردن تصادفی است و یا اخراج. مشابه کاری که سازمان های اطلاعاتی و امنیتی انجام می دهند و معروف به «عملیات تبخیر» است. این عدم مجازات نه از برای اصلاح دیگران، بلکه به خاطر حفظ وجهه و دوام مشروعیت است.
تقابل خیر و شر و یا غرب و شرق را نیز در قالب اسکار و سیمبا و پدرش مشاهده می کنیم. این تقابل که بر سر سلطنت بر دیگران است به گونه ای تعمیم داده می شود به کل جنگل و جامعه ای که فیلم ترسیم می کند.
این فیلم، اولین فیلم دیزنی بود که در آن عملاً مرگ یکی از شخصیت ها نشان داده می شود. تا قبل از این کارتون مرگ یک شخصیت یا خارج از صحنه اتفاق می افتاد یا این که به صورت تلویحی بیان می شد. در انتهای فیلم نیز شاهد مرگ بسیار خشونت بار اسکار توسط کفتارها هستیم.
در فیلم به احضار روح موفاسا توسط بابون و ایجاد توهم در ذهن سیمبا اشاره می شود. این احضار روح و در واقع توجه به روح گرایی و استمداد از نیاکان مربوط به اقوام آفریقایی و آمریکای لاتین است که به تناسخ معتقد می باشند. موفاسا نیز در فیلم اشاره می کند که من مرده ام زیرا تو خودت را فراموش کرده ای. حیات خود را وابسته به ادراک و یاد گذشتگان می داند.
موفاسا و نالا در جنگل، رابطه عاشقانه ای را با یکدیگر آغاز می کنند. حالت چشمان و نحوه خندیدن نالا و حالت خوابیده او که سیمبا بر او تسلط دارد کاملاً گویاست و بیننده به صورت کامل می تواند نوع رابطه را حدس بزند.
استفاده از آوازهای مختلف و شعرخوانی نیز همانند سایر آثار والت دیزنی معمول است و البته در دوبله این اثر به فارسی، این آوازها ترجمه نشده اند.
حمایت گسترده ای که از این انیمیشن انجام شده است، بیانگر اهمیت پیام های آن است. این حجم از حمایت به ویژه از یک انیمیشن تا قبل از شیرشاه سابقه نداشته است.
کلیشه های یافت شده در انیمیشن شیر شاه:
ردیف کلیشه توضیح
1 سرزمین موعود بیشه زار و صخره فرمانروایی و بازگشت سیمبا به آن
2 بازگشت به مادر بازگشت سیمبا به خانواده و مادرش به عنوان اصلی ترین حامی او
3 سرگردانی سکانس های آوارگی سیمبا پس از مرگ موفاسا
4 نژاد برتر برتری شیر نسبت به سایر موجودات از جمله کفتارها/ خیر بودن شیرهای بور و شر بودن شیر سیاه مو
5 جنسیت قدرت شیرهای نر نسبت به ماده
6 کودک باهوش تسلط بچه شیر بر گراز و سایر موجودات
نقد انیمیشن دامبو
اطلاعات فیلم شناختی:

مطلب مشابه :  مجلس شورای اسلامی

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید