رشته حقوق

آفرینش انسان

دانلود پایان نامه

117ـ … الْإِمَامُ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ …قَالَ ثُمَّ وَصَفَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ‏  رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَهٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاهِ وَ إِیتاءِ الزَّکاهِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ  قَالَ هُمْ الرِّجَالُ لَمْ یَخْلُطِ اللَّهُ مَعَهُمْ غَیْرَهُمْ ثُمَّ قَالَ‏  لِیَجْزِیَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ یَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ‏  قَالَ مَا اخْتَصَّهُمْ بِهِ مِنَ الْمَوَدَّهِ وَ الطَّاعَهِ الْمَفْرُوضَهِ وَ صَیَّرَ مَأْوَاهُمُ الْجَنَّهَ  وَ اللَّهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِساب .‏
بیان: هر دو روایت در مقام بیان فضیلت و برتری اهل بیت نسبت به سایر اصحاب پیامبر و مردم آن روزگار است. آن فضیلت عبارت است از قرار داشتن ایشان در اوج بندگی خداوند که هیچ حادثه و اتفاقی نمی‌تواند ایشان را از بندگی خداوند خارج گرداند که پیامبر هم این مطلب را در پایان روایت تأیید می‌کند و می‌فرماید « نَعَمْ مِنْ أَفْضَلِهَا ».
مُلک فراگیر خداوند
123ـ … قَالَ‏ رَوَى أَصْحَابُنَا فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  الْمُلْکُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ لِلرَّحْمنِ‏  قَالَ إِنَّ الْمُلْکَ لِلرَّحْمَنِ الْیَوْمَ وَ قَبْلَ الْیَوْمِ وَ بَعْدَ الْیَوْمِ وَ لَکِنْ إِذَا قَامَ الْقَائِمُ لَمْ یَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ.
بیان: خبر فوق در مقام تبیین آیه فوق و تعیین مصداق است که هم کیفیت فرمان روایی خداوند را در دنیا و آخرت بیان می‌کند و هم توصیفی از زمان ظهور امام زمان را ارائه داده است.
فرآیند آفرینش انسان
128ـ … عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ‏ فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَه‏ نَسَباً وَ صِهْراً  قَالَ خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ وَ خَلَقَ‏ نُطْفَهً مِنَ الْمَاءِ فَمَزَجَهَا بِنُورِهِ ثُمَّ أَوْدَعَهَا آدَمَ ثُمَّ أَوْدَعَهَا ابْنَهُ شَیْثَ ثُمَّ أَنُوشَ ثُمَّ قَیْنَانَ‏ ثُمَّ أَباً فَأَباً حَتَّى أَوْدَعَهَا إِبْرَاهِیمَ ثُمَّ أَوْدَعَهَا إِسْمَاعِیلَ ثُمَّ أُمّاً فَأُمّاً وَ أَباً فَأَباً مِنْ طَاهِرِ الْأَصْلَابِ إِلَى مُطَهَّرَاتِ الْأَرْحَامِ حَتَّى صَارَتْ إِلَى عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَانْفَرَقَ‏ ذَلِکَ النُّورُ فِرْقَتَیْنِ فِرْقَهٌ … .
بیان: این روایت اشاره به خلقت واحد نور امام علی و پیامبر دارد که وقتی انتقال این انوار در صلب انبیاء به پایان می‌رسد از حضرت عبد المطلب به بعد دو قسم می‌شود که نور امام علی به حضرت ابوطالب و نور پیامبر به حضرت عبدالله انتقال می‌یابد.
نشانه‌های ظهور و آخرالزمان
137ـ … عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ‏ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ انْتَظِرُوا الْفَرَجَ فِی ثَلَاثٍ قِیلَ … قَالَ أَ مَا سَمِعْتُمْ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الْقُرْآنِ‏  إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِمْ مِنَ السَّماءِ آیَهً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِینَ‏  قَالَ إِنَّهُ یَخْرُجُ الْفَتَاهُ مِنْ خِدْرِهَا وَ یَسْتَیْقِظُ النَّائِمُ وَ یَفْزَعُ الْیَقْظَانُ.
138ـ … عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ‏ فِی قَوْلِهِ تَعَالَى‏  إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِمْ مِنَ السَّماءِ  آیَهً قَالَ : النِّدَاءُ مِنَ‏ السَّمَاءِ بِاسْمِ رَجُلٍ وَ اسْمِ أَبِیهِ.
بیان: این روایات اشاره به نشانه های ظهور یا وقوع قیامت دارد که در هر صورت بار معنایی آنها منفی است یعنی حاوی پیام عذاب برای کافران و مشرکان می‌باشد.
طهارت مولد
148ـ … سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  وَ تَقَلُّبَکَ فِی السَّاجِدِینَ‏  قَالَ یَرَى تَقَلُّبَهُ فِی أَصْلَابِ النَّبِیِّینَ مِنْ نَبِیٍّ إِلَى نَبِیٍّ حَتَّى أَخْرَجَهُ مِنْ صُلْبِ أَبِیهِ مِنْ نِکَاحٍ غَیْرِ سِفَاحٍ مِنْ لَدُنْ آدَم.
بیان: این روایت کیفیت تولد پیامبر و نحوه انتقال نور خلقت ایشان از آدم تا زمان تولدشان را بیان می‌کند.
خصلت‌ها و ویژگی دابه الأرض
155ـ … عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْجَدَلِیِّ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى عَلِیٍّ ، فَقَالَ: … یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَنَّهُمَا فُلَانٌ وَ فُلَانٌ، فَقَالَ: الدَّابَّهُ وَ مَا الدَّابَّهُ، عَدْلُهَا وَ صِدْقُهَا، وَ مَوْقِعُ بَعْثِهَا، وَ اللَّهُ مُهْلِکٌ مَنْ ظَلَمَهَا وَ ذَکَرَ الْحَدِیثَ‏.
156ـ … قَالَ‏: أَتَى رَجُلٌ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ، فَقَالَ: حَدِّثْنِی عَنِ الدَّابَّهِ، قَالَ: وَ مَا تُرِیدُ مِنْهَا؟ قَالَ: أَحْبَبْتُ أَنْ أَعْلَمَ عِلْمَهَا، قَالَ: هِیَ دَابَّهٌ مُؤْمِنَهٌ، تَقْرَأُ الْقُرْآنَ، وَ تُؤْمِنُ بِالرَّحْمَنِ، وَ تَأْکُلُ الطَّعَامَ، وَ تَمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ .
158ـ … أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (خَامِسَ خَمْسَهٍ وَ هُوَ أَصْغَرُهُمْ یَوْمَئِذٍ، فَسَمِعَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ) یَقُولُ: حَدَّثَنِی أَخِی أَنَّهُ خَتَمَ أَلْفَ نَبِیٍّ، وَ إِنِّی خَتَمْتُ أَلْفَ وَصِیٍّ، وَ إِنِّی کُلِّفْتُ مَا لَمْ یُکَلَّفُوا. وَ إِنِّی لَأَعْلَمُ أَلْفَ کَلِمَهٍ، مَا یَعْلَمُهَا غَیْرِی وَ غَیْرُ مُحَمَّدٍ ، مَا مِنْهَا کَلِمَهٌ إِلَّا مِفْتَاحُ أَلْفِ بَابٍ بَعْدَ، … .
178ـ … عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ حَدِّثْنِی قَالَ أَ وَ لَیْسَ قَدْ سَمِعْتَهُ مِنْ أَبِیکَ قُلْتُ هَلَکَ أَبِی وَ أَنَا صَبِیٌّ قَالَ قُلْتُ فَأَقُولُ فَإِنْ أَصَبْتُ قُلْتَ نَعَمْ وَ إِنْ أَخْطَأْتُ رَدَدْتَنِی عَنِ الْخَطَإِ قَالَ مَا أَشَدَّ شَرْطَکَ قُلْتُ فَأَقُولُ فَإِنْ أَصَبْتُ سَکَتَّ وَ إِنْ أَخْطَأْتُ رَدَدْتَنِی عَنِ الْخَطَإِ قَالَ هَذَا أَهْوَنُ قَالَ قُلْتُ فَإِنِّی أَزْعُمُ أَنَّ عَلِیّاً دَابَّهُ الْأَرْضِ وَ سَکَتَ فَقَال‏ أَبُو جَعْفَرٍ أَرَاکَ وَ اللَّهِ تَقُولُ إِنَّ عَلِیّاً رَاجِعٌ إِلَیْنَا وَ تَقْرَأُ  إِنَّ الَّذِی فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لَرادُّکَ إِلى‏ مَعادٍ  … .
بیان: یکی از مصادیق آیه « دَابَّهُ الْأَرْضِ » که در روایات به آنها اشاره شده است، امام علی می‌باشد. در این روایات که امام را مصداق « دَابَّهُ الْأَرْضِ » معرفی می‌کند به این صورت است که ابوالطفیل می گوید: « عرض کردم: یا امیر المؤمنین، قول خداوند تعالى‏ وَ إِذا وَقَعَ‏ الْقَوْلُ‏ عَلَیْهِمْ‏ أَخْرَجْنا لَهُمْ‏ دَابَّهً مِنَ‏ الْأَرْضِ‏ تُکَلِّمُهُمْ‏ … ، «هنگامى که گفته‏ها بر آنان عملى شود برایشان از زمین جنبنده‏اى بیرون مى‏آوریم که با آنان سخن مى‏گوید …»، منظور از «جنبنده» چیست؟ فرمود: اى ابو الطفیل، از این سؤال در گذر. عرض کردم: یا امیر المؤمنین فدایت گردم، آن را به من خبر بده. فرمود: آن جنبنده‏اى است که غذا مى‏خورد و در بازارها راه مى‏رود و با زنان ازدواج مى‏کند. عرض کردم: یا امیر المؤمنین، او کیست. فرمود: او قوام زمین است که زمین به وجود او آرامش یافته است. عرض کردم: یا امیر المؤمنین، او کیست؟ فرمود: صدّیق این امت و فاروق و رئیس و سردسته آنان‏ است. عرض کردم: یا امیر المؤمنین، او کیست؟ فرمود: کسى که خداوند عز و جل مى‏فرماید: وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ‏، «پیامبر شاهدى از خود به دنبال دارد»، و وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ‏، «کسى که علم کتاب نزد اوست»، و وَ الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ‏، «کسى که صدق را آورد و آن را تصدیق کرد …». کسى که او را تصدیق کرد من بودم در حالى که همه مردم جز من واو کافر بودند. عرض کردم: یا امیر المؤمنین، او را برایم نام ببر. فرمود: او را برایت نام بردم‏» یعنی امام علی در این روایت فقط نام خود را برای او نبرد که ابوالطفیل اگر باهوش می‌بود می‌بایست منظور امام را می‌دانست. یا اینکه او شکی در دل داشت و می‌خواست نام خود امام را از خودش بشنود تا مطمئن گردد.
لذا روایات شیعه یکی از مصادیق بارز دابه الارض را امام علی معرفی می‌کنند. و در برخی روایات هم آن را «موجودی معرفی می‌گرداند که در هنگامه ظهور بین صفا و مروه ظهور می‌کند که عصای موسی و انگشتر سلیمان » را به همراه خود دارد. که در اینجا هم مصداق واضحی ارائه نداده‌اند که شاید در آن زمان می تواند حضرت مهدی مصداق دابه الارض قرار بگیرد.
حسنه، معرفت امام

مطلب مشابه :  جریان ها و سازمان ها ی اسلام گرا

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید