سبز اندیشان امروز

«آسمان دژ II» نامزد نهایی مسابقات بین المللی آلمان

«آسمون دژ II» به عنوان اولین بازی آنلاین ایرونی در جمع پنج نامزد پایانی هشتمین دوره مسابقات بین المللی بازیای آنلاین پرمخاطب در آلمان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، بازی هدف دار کهکشانی «آسمون دژ» اولین بازی کامپیوتری آنلاین ایرانیه که اولین نسخه اون (آسمون دژ I) در سال ۱۳۸۸ به محیط مجازی ایران وارد شد.

با تموم وسیله دیجیتالی ارتباطی از جمله رایانه، موبایل و تبلت میشه به سراغ این بازی رفت و بنا به انتخاب به یکی از زبانهای فارسی یا انگلیسی بازی کرد.

«آسمون دژ» در رده بازیهای پرمخاطب برخط تحت مرورگر(massively multiplayer online browser based strategy game) قرار داره و به تعداد خیلی از کاربران اجازه می ده همزمان و از سراسر ایران به بازی پیوسته امتیاز گرفته و موقتا خارج شن.

رده بندی سنی این بازی سیزده سال به بالاست و کاربران باید سواد خوندن و نوشتن داشته باشن اما این دست کم شروعه چون که وجود شطرنج گونه و بسیار جدی «آسمون دژ» تنها کاربرانی رو نگه میداره و به مراحل بالاتر می فرستد که از هوش و قدرت اراده کردن قاطع و سریعی بهره مند باشن. هرچند این بازی اولین از نوع خوده و الگو یا حریف قبلی نداشته اما تیم بازی ساز تلاش و تاکید زیادی داشتن تا نمونه شون رو به سطح استاندارد کمی و کیفی بازیهای خارجی نزدیک کنن تا کاربران داخلی رو راضی نگه دارن. از اونجا که دسترسی همگانی با سرعتهای عادی اینترنت ایران هم از نقاط مورد تاکید تیم سازنده بوده، نسخه اول این بازی تونست در آخر دوره خود به رقم بیشتر از صد هزار کاربر دست پیدا کنه.

هم اینکه این نسخه در پنجمین دوره جشنواره رسانه های دیجیتال (۱۳۹۰) مقام بهترین بازی آنلاین ایران رو بدست آورد. با بسته شدن آخرین سرور این بازی در سال قبل، تیم بازی ساز که طراحی نسخه دوم رو از قبل شروع کرده بودن, «آسمون دژ II » رو در دی ماه ۱۳۹۱ در دسترس علاقمندان قرار دادن.

نسخه جدید که امتیازات تکنیکی و هنری و روایتی بیشتری نسبت به نسخه اول داره تنها چندی پس از ارائه در محیط اینترنت موفق به کسب مقام بهترین بازی آنلاین ایران در دوره ششم جشنواره رسانه های دیجیتال (۱۳۹۱) شد و طی مراسمی که با حضور وزیر ارشاد برگزار شد، تندیس این دوره رو گرفت. بدون این دست اون دست کردن پس از این موفقیت «آسمون دژ II» در مسابقات بین المللی MMO آلمان هم پذیرفته شد.

مسابقات MMO چیه و چیجوری میشه به آسمون دژ رای داد؟

«آسمون دژ II» چندی قبل به عنوان یکی از پنج فینالیست پایانی هشتمین دوره مسابقات بین المللی بازیای آنلاین پرمخاطب انتخاب شده: مسابقه ای که هرساله در کشور آلمان و با حضور ده ها تیم حرفه یی از سراسر جهان که بازی جدیدی رونمایی کرده باشن برگزار میشه.

به گفته تمیم طراح بازی، این اولین بار در تاریخ صنعت – هنر بازی سازی ایرانه که یه بازی کامل ایرونی موفق به حضور در اینجور مسابقه ای و بعد موفق به رسیدن به آخرین مرحله شده. این ماجرا علاوه بر نتیجه کار فردی اعضای «آسمون دژII» از چشم انداز وسیعتری هم قابل بررسیه چون که توجه مخاطبان و منتقدان جهانی رو به این بخش در ایران هم جلب می کنه و می تونه راهگشای بقیه بازیهای مثل این باشه. نتیجه پایانی رقابت تیم «آسمون دژ» با چهار حریف خارجی که هریک به صورت میانگین بالای صد عضو دارن ۲۷ بهمن جاری اعلام می شه. علاوه بر جایزه هیات داوران، مخاطبان هم می تونن به ارسال رایای خود به سایت مسابقه از بازی محبوبشون حکایت و اونو برنده اعلام کنن، پس «آسمون دژII» این بخت رو داره که با پشتیبانی کاربران ایرونی به این مقام برسه. از هردستگاه کامپیوتر یا گوشی تنها میشه یه رای به نشانی http://www.mmooftheyear.com/vote#89X6974 ارسال و با درج نام AsmandezII در بخش شرکتهای جداگونه یا Indie از «آسمون دژII» پشتیبانی کرد (پس از درج این نام سایت مسابقه واسه اطمینان از کاربر می خواد نشانی ایمیلی خود رو هم تایید کنه تا رای ثبت نهائی شه.)

بازی آسمون دژ

آسمون دژیا چه کسائی هستن؟

صنعت – هنر بازیهای رایانه یی رو معمولا شرکتهای بزرگ و کوچیک غربی در اختیار داشتن و به جز یکی دو کشور آسیائی مثل چین و مالزی – اونم به شکلی محدود- کمتر فضایی واسه رقابت بقیه کشورها در این بخش جفت و جور بوده. بازار ایران هم بیشتر به شکل غیرقانونی چندین ساله که پذیرای بازیهای قابل دانلود یا آنلاین خارجی بوده و فارغ از بحثهای روانشناختی و ممیزیهای مربوط به رده سنی از کشورای دیگه خوراک میگیره.

به گزارش ایسنا، تیم سازنده «آسمون دژ» با در نظر گرفتن جمیع این نکات از چند سال قبل دست به کار شده و پس از دو سال کار و حدود ۱۷ هزار ساعت آزمون و تلاش در آخر در سال ۱۳۸۸ «آسمون دژ I» رو به مخاطبان معرفی کردن. این بازی به سرپرستی مهندس فرزام ملک آرا طراحی و تولید شده و تنها ۱۰ تا ۱۵ نفر به عنوان اعضای تیم سازنده روی این بازی کار کردن.

فرزام ملک آرا, کارشناس نرم افزار از کودکی به جهان بازیهای رایانه یی و برنامه نویسی واسه اونا علاقمند بوده و پس از تحصیل علمی در این رشته به کار در بخشای مثل سازی و برنامه نویسی مشغول شده و اینک بیشتر از ده ساله که کلی وقت خود رو روی بازی سازی گذاشته.

داستان آسمون دژ چیه؟

داستان بازی کهکشانی «آسمون دژ II» و در ادامه نسخه اول بازی، داستانی تخیلی و کهکشانیه که در سال ۲۸۰۸ اتفاق میفتد یعنی وقتی که بشر پس از پشت سر گذاشتن دو جنگ خطرناک (اول بین خود افراد بشر و بعد بین بازماندگان بشر با رباتا) مجبوره کره زمین رو ترک و قلمروهای تازه ای در کرات دیگه دست و پا کنه. حالا بشر به دورترین مرزهای منظومه رسیده اما تازه مشکلات شروع شده. واسه رسیدن به این پیروزی هر کاربر – فرمانده در بازی باید با روباتها و بیگانه ها بجنگه، منابع سوخت و انرژی رو کشف و استخراج کنه و واسه خودش وافرادش سرپناه بسازه. هر کاربر می تونه در یکی از چهار گروه «جنگجویان»، «افراد اجتماعی»، «کاوشگران» و «افتخارگران» حاضر باشه و واسه ساخت بناهایی که به چهار بخش منابع، کارخانه های انرژی، اداری، تاسیسات، تقسیم بندی می شن تلاش کنه.

اینجا هدف اصلی (بر خلاف خیلی از بازیهای مهیج و هیجانی دیگه) نه کشتن آدما بلکه نابود کردن دشمنان انسانیه. وجود ذهنی بازی در عین حال وجهی آموزنده داره و انگار زندگی همیاری رو به کاربر می آموزد چون که مخاطبان می تونن براساس امتیازها و پیشرفته ها تو یه فدراسیون کهکشانی هم عضو شده و به رد و بدل کردن تجاربشان بپردازند. به روال دیگه بازیهای آنلاین تموم دنیای بازی از پیش تعیین شده نیس و قرار نیس همه کاربران به نقطه مشخصی رسند بلکه هر کاربر میتونه براساس هوش هیجانی و قابلیتهای تصمیم گیر شخصیش, جهان و قوانین خودشو در آسمون دژ بنا کنه. به گفته سازنده بازی, آسمون دژ میتونه نمادی از یه جامعه واقعی باشه که در اون هر فرد جایگاه خود رو براساس هوش و تلاشش اثبات می کنه.

شخصیتهای اصلی بازی کی هستن؟

تیم بازی سازان آسمون دژ چهار شخصیت اصلی طراحی کردن که در گروه باهوش ترین و پردل و جربزه ترین بازماندگان بشری قرار می گیرن. این چهار نفر که در مراحلی به کمک کاربر اومده و اونو کمک میدن تا در مقام یه فرمانده موقعیت خود رو اثبات کنه عبارت ان از FM 2830 – مردی افسانه ای که از خاکستر جنگ اول بین منظومه ای به پا خاسته. اون فرمانده ارتش سایه اژدر و درهم کوبنده ارتش ربات هاست و از قدرت تحمل و دلاوریش داستانها می گن. هیچکی از گذشته ایشون به درستی باخبر نیس داره ولی شایعه هایی بر سر زبانهاست که اون همون فریدون اسفندیاریه: دانشمند و آینده پژوه ایرونی که بنا به میل خود و پس از مرگش به سال ۲۰۰۰ میلادی, بدنش در کپسولی به حالت خواب مصنوعی و در آژمایشگاهی در آریزونا حفظ شده -، سلما ۲۷۲۰ – دشمنان لقب سگ شکاری رو واسه این دختر انتخاب کردن. جستجوگر و کاشف بین سیاره یی. یه ماجراجوی واقعی. متخصص در شناسایی آثار باستانی آدما و بیگانگان. ایشون به بیشتر از ۱۵۰ زبون زمینی و سه زبون بیگانه تسلط کامل داره. اونه که اخطار حمله رباتا رو به مرکز فرماندهی منظومه شمسی داد و اونا رو از حمله به رباتا بر حذر داشت. بسیاری فکر می کنن سلما می تونه یه منظومه قابل سکونت رو از چند کهکشون دورتر تشخیص بده -، رازمن کنترا معروف به اژدهای خوابیده – پیرمردی سیاست مدار و استراتژیست نظامی. دارای دکترای افتخاری از دانشگاه امور سیاسی بین منظومه ای آدما و بیگانگان. کم حرف ترین سیاست مدار تاریخ بشر. تصمیمای حساس ایشون و سخنرانی تاریخی اش در مرکز فرماندهی بین منظومه یی نسل بشر از خطر نابودی نجات داد. ایشون الان مدیر و مسوول شکل دادن و هماهنگی فدراسیونا در منظومهای جدیده – و در آخر زونا هاوک معروف به مهندس منظومه – با هوش ترین دانشمند در منظومه شمسی. دختری با هوش سرشار و نبوغ بی اندازه و مرز که از کودکی یتیم بود و از راه خونواده فقیری به فرزندی قبول شد. زونا بعد از ورود به دانشگاه پس از مدت کوتاهی به دانشگاه مرکزی منظومه شمسی و کمی پس از اون به آکادمی تحقیقات پرشای بلند بین منظومه یی راه یافت. خیلی از ادوات مورد استفاده بشر در منظومهای جدید از راه زونا اختراع شده.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *