سبز اندیشان امروز

آرسنیک چیست؟ مواد غذایی حاوی آرسنیک

می دونین که آرسنیک یه ماده سمی مضره که به صورت جزئی در بعضی از مواد غذایی هست؟

به گزارش آلامتو و به نقل از آی بانو؛ حقیقت اینست که امروزه آرسنیک بخشی از برنامه غذایی ما شده ، از پایهً امکان خلاصی از اون وجود نداره، اما می تونید با ایجاد تغییرات جزئی در برنامه ی غذایی ، خود رو کمتر در برابر اون بذارین.

مصرف زیادتر از اندازه این ماده منتهی به بروز سرطان پوست، ریه و مثانه، هم اینکه ی دیابت و مریضی های قلبی عروقی می شه. به خاطر همین باید از شکل های جور واجور مواد غذایی و نوشیدنی هایی که شایدً شامل آرسنیک هستن و مصرف می کنین، باخبر باشین.

آرسنیک هم به صورت طبیعی(به لطف مواد معدنی سنگی و خاکی) و هم به صورت مصنوعی(آفت کش ها و حشر ه کش ها) هست. شکل طبیعی اون آرسنیک آلی خونده می شه، غیرسمی محسوب می شه و به طور طبیعی بوسیله بدن دفع می شه.

شکل مصنوعی اون غیرآلی خونده شده و سرطان زا محسوب می شه، این همون ماده اییه که باید مراقب مصرف اون باشین.

نکته ی دیگری هم درباره ی آرسنیک هست؟

آرسنیک عمر فوق العاده طویلی داره، پس با اینکه مصرف آفت کش های شامل آرسنیک حالا ممنوعه، اما ته مونده های اون به مدت طولانی در خاک باقی می موند. اینجوری، از پایهً امکان خلاصی از اون وجود نداره، اما به پیشنهاد کاترین کاتینگم شما می تونید با ایجاد تغییرات جزئی در برنامه ی غذایی ، خود رو کمتر در برابر مصرف اون بذارین.

کاترین می گوید، روزانه از برنامه های غذایی جور واجور و سالم پیروی کنین که فقط محدود به چند ماده ی غذایی نباشه. اینجوری، حتی اگه بعضی از غذاها شامل مقادیر زیادی آرسنیک باشه، در کل کمتر در برابر این ماده قرار میگیرین.

در زیر به بعضی از مواد غذایی که نمی توان به طور کامل از برنامه ی غذایی حذف کرد اشاره شده، اما در عین حال نباید هر روز مصرف شن.

ماهی ها با گوشت تیره

لیستی بلندبالا از امتیازات اضافه کردن ماهی به برنامه ی غذایی هست: دور کمری باریک تر، نگرانی کم تر درباره ی دچار شدن به دیابت، قوه ی درک بهتر( البته صرف زمان کم تر در آشپزخانه رو عامل گرفتیم). اما یه عنصر کوچیک در اون هست که خیلی براتون مناسب نیس، مقداری آرسنیک در غذای دریایی محبوبتون.

یافته های مطالعه ایی که در مجله ی تغذیه به چاپ رسید، الگوی برنامه ی غذایی و کوتاه کردن ناخن انگشتان پای (بله، کوتاه کردن ناخن انگشتان پا که آرسنیک مصنوعی۷ نوع بد آرسنیک، رو جذب می کنه) ۸۵۲ نفر از شهروندان نیوهمپشایر رو بررسی کرد.

محققان به این نتیجه رسیدن که سطح آرسنیک در بدن افراد، هر دو جنس مرد و زن، که دست کم یه وعده ماهی در هفته می خوردند، ۷.۴٪ بیش تر از افرادیست که فقط ماهانه یه وعده ماهی می خوردند.

غذاهای دریایی که در رده ی ماهی ها با گوشت تیره(مثل ماهی تن، ماهی خال مخالی، سالمون، ساردین، ماهی آب فام و نیزه ماهی) طبقه بندی می شن، در گروه مجرمان اصلی ورود آرسنیک به بدن هستن. آرسنیک آلی در همه ی شکل های جور واجور ماهی ها یافت می شه.

اما این مطالعه اثبات کرد که آرسنیک آلی موجود در ماهی ها با گوشت تیره در واقع طی روند متابولیسم در بدن به آرسنیک غیرآلی بدل می شن. محققان از اینکه چه فرایندی در ماهی های تیره گوشت رخ می دهد، اما در ماهی های دیگه نه، آگاهی ندارن. اگر مصرف آرسنیک رو در دیگر بخش های برنامه ی غذایی( ساعت های خوشحال کمتر، مصرف کوینولای بیشتر به جای مصرف برنج) خود محدود کنین، می تونید از امتیازات مصرف ماهی بهره مند شید.

برنج و فرآورده های برنج

چندین سال پیش مشخص شد ماده ی غذایی محبوب ما به درستیً مخوفه. بوسیله محققان مورد آزمایش قرار گرفت و گزارشات نشون دهنده بود که برنج، قهوه ایی و سفید، بیشتر از شکل های جور واجور دیگر میوه ها، غلات و سبزیجات شامل آرسنیکه. طبق بررسی های سازمانی، اندازه آرسنیک نمونه ایی از برنج خام ۲۲۳ واحد و آرسنیک غذاهایی که محصول برنج هستن، از ۳ تا ۲۲۲ واحده، البته از نوع آرسنیک غیرآلی.

محققان می گن، گیاه برنج به طور طبیعی مستعد جذب بیشترین حد اندازه آرسنیک موجود در خاک و آبه، پس مثل گذشته، آرسنیک موجود در آفت کش ها رو بیشتر از مواد غذایی گیاهی دیگه در خود جذب می کنه. حتی از اینم بدتر، برنج قهوه ایی بیشتر از برنج سفید آرسنیک به خود جذب می کنه، چون کم تر از برنج سفید فرآوری می شه.

فقط غذاهای سرخ کردنی و پلو خطرناک نیستن، مواد غذایی جفت و جور شده از برنج مثل شیره ی طبیعی برنج قهوه ایی، گندمک صبحونه و نوشیدنی های انرژی زا و حتی ژل های انرژ ی زایی که دونده ها عاشق اون هستن هم بیشتر از اینکه تصور می کنین شامل آرسنیک هستن.

طبق مطالعه ایی که در مجله ی دیدگاه های سلامت محیط زیست به چاپ رسید، مشخص شد که بیشتر از ۸۰ تا ۹۰٪ آرسنیک موجود در شیره های برنجی که محققان مورد آزمایش قرار دادن، آرسنیک غیرآلیه. از اونجایی که گندمک صبحونه، نوشیدنی های انرژی زا و ژل های انرژی زا بیشتر با شیره ی برنج قهوه ایی شیرین شده، اندازه آرسنیک اون بسیار بالاست( از ۱۲ نوشیدنی انرژی زایی که مورد آزمایش قرار گرفت، ۱۱ مورد اون بیشتر از ۵۰٪ شامل آرسنیک غیرآلی بودن).

کلم بروکسل

اجازه بدید به طور رسمی از تموم رستوران ها معذرت خواهی کنیم، چون طبق تحقیقات جدید و آمار به دست اومده از اون در نیوهمپشای، مشخص شد کلم مورد علاقه ی شما و گیاهان با برگ های چلیپی شامل مقادیر مهمی آرسنیک هستن. محققان به این نتیجه رسیدن آدمایی که دست کم یه بار در هفته کلم پیچ می خورند، نسبت به آدمایی که کلم پیچ مصرف نمی کنن، ۱۰٪ بیشتر تجمع آرسنیک در زیر انگشتان پاهاشون دارن.

به اعتقاده محققان شاید تجمع زیادتر از اندازه سولفور در سبزیجات با برگ های چلیپی مقصر اصلی باشه، چون آرسنیک رابطه تنگاتنگی با ترکیبات شامل سولفور داره.

اما باید اینم بگیم که که، شکل های جور واجور کلم ها( کلم، کلم بروکلی و گل کلم) در گروه سبزیجاتی هستن که زیادتر از اندازه مصرف می شه( چون بسیار خوشمزه ان)، پس اگه شما هم از جمله آدمایی هستین که روزانه کلم مصرف می کنین، بهتر و عاقلانه تره برگ های رویی اون رو کنده و از شکل های جور واجور تازه و جوون اون استفاده کنین، تا از امتیازات اون بهره مند شید، بی اینکه مجبور به حذف این ماده ی غذایی خوشمزه گردید و آرسنیک زیادی جذب کنین.

بله، پس چیجوری می توان از مواد غذایی بدون اینکه نگران بود، استفاده کرد؟

اینجا به پیشنهاد های دیوید کاتز، مدیر مرکز تحقیقاتی دانشگاه یال نگاهی می اندازیم: پیشنهاد ی من اینه که هیچ کدوم از مواد غذایی رو از برنامه ی غذایی خود حذف نکنین، بلکه بر ترکیبی از اونا متمرکز شید. ما می دانیم که در کل، اندازه مصرف مواد غذایی بر سلامت موثره و این اثرات می تونه مثبت و منفی باشه.

پس، مصرف زیادتر از اندازه هر چیزی در کل خراب کننده س. بدیش اینه از اونجایی که ما خود به گیاهان آسیب می رسانیم، مواد غذایی خالص و پاک در گروه گزینه های ما جایی ندارن. پس باید بر اثرات کلی اونا تمرکز کنیم.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

آی بانو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *