سبز اندیشان امروز

آرام سازی ذهن قبل از خواب

آروم سازی ذهن قبل از خواب

خواب واسه حفظ سلامتی اهمیت زیادی داره. در طول خوابه که بدن ما خود رو بازسازی کرده و درمون می بخشه، ذهنمون آروم می شه و ناخودآگاهمان در طول رویا وارد بازی می شه.

به گزارش آلامتو به نقل از سایت مردمون؛ خیلیا نمی دونن که ما واقعاً به چه مقدار خواب نیاز داریم. این سوال هیچ جواب مشخصی نداره. هرچه رشد می کنیم و سنمون بالاتر میره، مقدار خواب موردنیازمان متفاوت می شه و اینکه میگن هر فرد به هشت ساعت خواب نیاز داره یه باور غلطه.

بعضی افراد با شش یا هفت ساعت خواب راحت هستن، بعضی با نه تا ده ساعت. بدن هرکدوم از ما از نظر بیولوژیکی فرق داره و مهمترین چیز کیفیت خوابمانه و اینکه وقتی خسته هستیم بخوابیم.

این روزا افراد بیشتر و بیشتری دچار مشکلات خواب می شن و راهکارهایی به جز دارو هم هست. در زیر به چند نکته درمورد مشکلات خواب می پردازیم؛

فعالیتای روزانه مهمه

مصرف کافئین روزانه تون رو محدود کنین و واسه بیدار نگه داشتن خودتون از محرک استفاده نکنین، مخصوصاً در شب هنگام. بدن ما یه سیستم ظریف بیوریتمیک داره و وقتی خودتون رو مجبور به بیدار موندن بیشتر از اون حدی که باید می کنین، در این چرخه مشکل ایجاد می شه و کم کم مشکلاتتون شروع می شه. چیزایی مثل نوشابه های انرژی زا فقط یه کمک موقتی هستن. در آخر از نوشیدنیایی مثل این ضربه می خورید و حتی می تونن شدیداً اعتیادآور باشن.

خودتون رو تقویت کنین

اگه در طول روز نیاز به تقویتی دارین، پیاده روی، تنفس عمیق، نوشیدن آب یا خوردن تنقلات سالم مثل آجیل رو امتحان کنین. خیلی وقتا که عصرها می خوابیم، بدنمون کم آب می شه و به آب یا هوای بیشتری نیاز پیدا می کنه. به دنبال تنقلات شیرین و قندی نرید چون اینا هم می تونن مضر باشن. هم اینکه تلاش کنین چرتتان خیلی طول نکشد چون همین هم باعث می شه شب نتونین به موقع بخوابین.

هنوز نمی تونین بخوابین؟ به تغذیه تون توجه کنین

هنوزم بااینکه کافئین رو در برنامه غذایی تون کم کردین نمی تونین بخوابین؟ اجازه بدین کمی درمورد تغذیه براتون توضیح بدیم. اضافه کردن چیزایی مثل ویتامین B، منیزیم، تریپتوفان و ملاتونین می تونه کمکتون کنه.

فقط دقت کنین که ویتامینهای B رو خیلی دیر مصرف نکنین چون ممکنه خوابتون رو به هم بزنن. تریپتوفان آمینواسیدیه که واسه ما لازمه (یعنی خودمون نمی تونیم اونو بسازیم) و دریافت اونم بسیار سخته، مخصوصاً واسه افراد گیاهخوار.

تریپتوفان، بعد از اینکه مدتا مورد سرزنش بود، دوباره به بازار برگشت که ماده تشکیل دهنده HTP-5 هستش که به سروتونین تبدیل می شه، همون هورمونی که در مغز که به روحیه و خواب شما کمک می کنه. ملاتونین هم ماده دیگه ایه که به طور طبیعی تولید می شه که مکمل غذایی اونو میشه واسه کمک به خواب استفاده کرد. فقط دقت کنین که اگه داروهای SSRI مثل Prozac مصرف می کنین، تریپتوفان یا ملاتونین رو امتحان نکنین.

خوب، حالا بعد از اینکه مصرف کافئین رو قطع کردین و کمی ملاتونین به برنامه غذایی تون اضافه کردین، بازم نمی تونین بخوابین؟

بذارین کمی درمورد محیط خوابتون صحبت کنیم. دقت کنین که اتاق خوابتون به طور کاملً تاریک و آروم باشه. اگه محیط دور و برتون سروصدا هستش، می تونین از گوش گیر استفاده کنین. تلاش کنین هیچ کار هیجان انگیزی قبل از خواب انجام ندین، مثل ورزش شدید یا تماشای فیلم ترسناک (رابطه جنسی اشکالی نداره).

کارایی بکنین که ریلکس تون کنه و شما رو از مشغله روزتون دور کنه، مثل خوندن یه کتاب غیرکاری و درسی، تماشای یه برنامه خوشحال کننده و باحال در تلویزیون، بازی کردن با حیوان خونگی تون، خوابیدن در وان حموم. در این ساعت باید روزتون رو پشت سرتون بذارین و استراحت کنین. شاید واسه افراد پرمشغله و معتاد به کار سخت باشه اما چاره ای ندارین که واسه داشتن خوابی راحت حواستون رو از مشغله روزانه پرت کنین.

هم اینکه از نوشیدن مشروبات الکلی دوری کنین. شاید در اول براتون آرامش بخش باشه اما خوابتون رو بر هم می زنه و موجب کم آب شدن بدنتون هم می شه.

انگار ذهن ما بزرگترین مانع ما واسه خوابیدنه. بیشتر وقتا وقتی در تاریکی و خلوت دراز می کشیم، ذهنمون فضایی عالی واسه طغیان پیدا می کنه. به اتفاقات اون روز فکر می کنیم، نگران فردا میشیم، به این فکر می کنیم که فلان کاری که کرده بودیم درست بوده یا نه، درمورد انتخابای آینده مون سوال می کنیم یا خیلی ساده دراز می کشیم و در فکرمون کار می کنیم. به برنامه روزانه مون فکر می کنیم و یا تلاش می کنیم واسه یکی از مشکلاتمون راه حل پیدا کنیم.

باید راهی واسه بستن ذهنمون و ریلکس کردن پیدا کنیم. اما این سخت ترین مانع خوابیدنه چون ذهن می تونه مثل یه بچه خیلی شیطان باشه. و زمانایی هست که واقعاً یه عالمه کار داریم که باید انجامشون بدیم. راه حل چیه؟ دو انتخاب دارین: ذهنتون رو ببندین و بخوابین یا بیدار شید و کار کنین.

بلند شدن و مشغول شدن به کارا فکر بدی نیس. اینکه ساعتا دراز بکشین و درمورد چیزی فکر کنین کار بی هدف و الکی ایه. پس بلند شید و کارتون رو تموم کنین، مقاله تون رو بنویسین، یه لیست از کارای فردا جفت و جور کنین، حساب بانکی تون رو چک کنین و مثل این. این کارا اگه انجامشون ندین دیوونه تون می کنن.

پس بلند شید، اونا رو انجام بدین و بعد به تختتون برگردین. یا اینکه فقط بلند شید و حواس خودتون رو با کاری مثل کتاب خوندن، نگاه کردن تلویزیون یا حل جدول پرت کنین.

تو یه لحظه فقط به یه چیز میشه فکر کرد

پس اگه به چیزی منفی یا مربوط به کار فکر می کنین، اونو به فکری دیگه تغییر بدین. به خاطر همین بوده که از قدیم می گفتن واسه اینکه خوابتون ببره شروع به شمردن کنین. چون حواس ذهن رو از افکار تکراری پرت می کنه.

رابطه ذهن-جسم واقعیه

رابطه ذهن-جسم و اینکه ما رئیس هر دو اونا هستیم رو به خاطر بیارین.

در آخر بعضی گیاهان دارویی و درمانای خونگی رو براتون پیشنهاد می کنیم. می تونین قبل اینکه واسه گرفتن یه نسخه پیش دکتر برید، اینا رو امتحان کنین. چایای گیاهی و گیاهانی مثل اسطوخودوس، بابونه و ریشه سنبل الطیب واسه خواب عالی هستن. ممکنه مجبور شید روشای مختلفی رو امتحان کنین تا روشی مناسب خودتون پیدا کنین اما حتماً اینکار رو بکنین. خواب خوبی داشته باشین!

دانستنیایی درباره خواب دیدن

چیجوری خوابمون رو تنظیم کنیم؟

خواب مردمون

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *