سبز اندیشان امروز

آداب غذا خوردن و رستوران رفتن

منوی رستورانrestaurant

واسه رستوران رفتن باید بعضی از آداب نانوشته رو بلد باشین تا هم خودتون راحت باشین و هم خدمه رستوران با روی خوش و بدون مشکل از شما پذیرایی کنن.

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ بیشتر ما دوست داریم دست کم یه شب در هفته رو بیرون از خونه و در رستوران غذا بخوریم. وقتی وارد این جاها میشیم، همه چیز خوب پیش میره و به طور کامل از غذای خود حال می کنیم. اما تقریبا همیشه فراموش می کنیم که پشت پرده این نظم و هماهنگی، آدمایی هستن که با هماهنگی کامل تلاش می کنن تا ما (به عنوان مشتری) از غذای خود رضایت کامل داشته باشیم.

بخاطر این، شاید بد نباشه تا با بعضی اصول که بیشتر صاحبان رستورانا دوست دارن که مشتریا اون رو رعایت کنن، آشنا شید. تعدادی از این قوانین نانوشته رو در ادامه براتون توضیح دادیم. با ما همراه باشین.

لطفا هیچوقت پشت میزهای کثیف نشینین

اول از همه، باید بدونین که میز کثیفه و می تونه موجب آلودگی لباس شما بشه. به چه دلیل پشت میزی می شینه که پر از آشغالای نفرات گذشته؟

دوم اینکه، وقتی یه میز کثیفه، یعنی هنوز آماده پذیرایی از شما نیس. وقتی شما فورا اون رو اشغال کنین، گارسون فرصت کافی واسه تمیز و مرتب کردن میز نخواد داشت.

سوم اینکه، رستورانا مراحل کاری خاص خود رو دارن که بعضی از اونا به توضیح زیره:

  1. خوشامدگوئی به مشتری پس از ورود
  2. نشون دادن میز خالی و تمیز به اونا و ارائه منو
  3. آوردن قاشق و چنگال (در صورت نیاز)
  4. آوردن نوشیدنی سفارش داده شده

اینا فقط بخشی از کارهاییه که گارسون و خدمتکارها انجام میدن. در فضای رستوران، لازمه که فرد همیشه روی نظم و اصول مشخص شده رفتار کنه تا چرخه ارائه سرویس مناسب، به موقع و درست دچار مشکل نشه.

وقتی شما میزبانی که جلوی درب ورودی گماشته شده تا مشتری رو به میز مناسب هدایت کنه رو دور بزنین و بی توجه به اون خودتون جای نشستنتان رو انتخاب کنین، در واقع چرخه نظم رستوران رو به هم زده این. هم اینکه ممکنه کسی متوجه حضورتون نشه و واسه سفارش گرفتن نیاد.

به عنوان مشتری بهتره به قوانین مکانی که وارد اون میشین احترام بذارین. حرکات با عجله شما می تونه واسه بقیه مشتریا هم خیلی مورد پسند نباشه.

خلاقیت به خرج ندین!

منو، بوم نقاشی نیس که هر چی به ذهنتون می رسه رو روی اون ترسیم کنین.

اینکه در مورد مواد تشکیل دهنده غذاهای دلخواه خو سوال کنین اشکالی نداره، اما تلاش نکنین براساس مواد موجود، غذای جدید و خارج از منو سفارش بدید.

باید حواستون باشه که شما تنها مشتری رستوران نیستین و آشپزها باید در وقتی کوتاه به آماده سازی همه سفارشات رسیدگی کنن. پس، از انجام اینجور رفتاری در رستوران دست وردارین.

حساسیت دارین؟

اگه به یه ماده غذایی خاص مثلا فلفل دلمه ای حساسیت دارین، این موضوع رو به گارسون اعلام کنین. به طور مثال، اگه سفارش پیتزا دادین از اون بخواین که فلفل دلمه ای رو از اون حذف کنه. اینطوری، آشپز این ماده رو حذف می کنه و در بهترین حالت، حتی از چاقو یا ابزاری که فلفل رو با اون برش دادن، استفاده نمیکنه.

اما این نکته رو در نظر داشته باشین که واسه اجرای اینجور خواستی، تلاش زیادی در آشپزخانه به خاطر شخص شما صورت می گیره. پس وقتی غذاتون حاضر می شه، با لبخند به گارسون نگید که فقط دوست نداشتید که فلفل دلمه داشته باشه.

با اضافه نکردن به کار خدمه رستوران، به اونا احترام بذارین.

درست ۵ دقیقه قبل از بسته شدن رستوران، به اون وارد نشید

شاید یه روز کاری سخت رو گذرونده باشین و فرصت نکرده باشین که به موقع ناهار یا شام صرف کنین. پس، تصمیم می گیرین که به رستوران رفته و بیرون غذا سفارش بدید. اما آخر وقته و تقریبا همه رستورانا در آستانه بسته شدن هستن.

بهتره تو یه همچین وضعی از رفتن به رستوران بیخیال شین. چون همونجوریکه شما زندگی شخصی، خونواده و کارای در دست انجام دارین، کارگران، گارسونا و آشپزهای رستورانا هم همین مسایل رو دارن. پس، خیلی مایل نیستن که هر شب به خاطر فردی مثل شما در زندگی شخصی خود دچار مشکل شن.

رستوران، خونه شما نیس

درسته که شما واسه سفارشات خود پول پرداخت می کنین، اما یادتون نره که مهمون هستین، تنها مهمون رستوران هم نیستین، پس این رو بدونین که اگه نور یا موسیقی باب میل شما نیس، اجازه ندارین دستور خاموش یا روشن کردن اون رو بدین.

اینجور کاری نه فقط توهینی به خدمه رستوران تلقی می شه، بلکه بی احترامی به دیگر مهمونا هم هست، چون اون جا رو با خونه خود اشتباه گرفتین و می خواین همه چیز بر وفق خواسته های شخصی شما پیش بره. یعنی در اصل، بقیه رو ندیده می گیرین.

این رو در نظر داشته باشین که اگه خواسته شما واسه دور و بری ها مشکلی ایجاد نکنه، مسوولان رستوران هم با شما مخالفتی ندارن.

در ساعات شلوغ باید انتظار این رو داشته باشین که سفارشتان دیرتر حاضر می شه

وقتی یه رستوران شلوغه و مشتری هایی زیادی هستن، بهتره این رو درک کنین که سفارشا و کارا هم زیاده و در نتیجه بسیار طبیعیه که غذای شما بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه دیرتر از انتظارتون آماده شه. پس، هر گونه اعتراضی در اینجور شرایطی فقط اعصاب خودتون و بقیه رو خرد می کنه.

وقتی انتخاب می کنین که در ساعات بالاترین درجهِ شلوغی به یه رستوران پرمشتری برید، باید این درک رو داشته باشین که بیشتر از همیشه منتظر می مونین. درسته که شما گرسنه اید، اما بقیه هم همین حس رو دارن. پس به خیال اینکه با اعتراض و داد زدن می تونین غذای خود رو زودتر از بقیه بگیرین، موجب به هم خوردن نظم نشید.

چیزی که در منو نیس رو سفارش ندین

غذاهایی که در منو گذاشته شدن، براساس هزینه، طعم و سیاست رستوران جفت و جور و ارائه می شه. پس تلاش نکنین غذاهای دلخواه خود رو که در این فهرست قرار ندارن سفارش بدید. مطمئنا، مواد غذایی موجود در آشپزخانه به همین غذاها محدود می شه و شما نمی تونین سفارشات شخصی خود رو داشته باشین. مگه اینکه رستورانی این امکان رو واسه مشتری هایی خود آماده کرده باشه.

اگه مشکلی وجود دارین اون رو مطرح کنین

شما مجبور نیستین غذایی که به نظرتون خوب نیس رو بخورین. اگه سس پاستا زیاده یا ماهی ای که سفارش دادین، مزه نداره، اون رو مطرح کنین تا براتون درست کنن. اما مجبور نیستین تا انتهای غذایی که دوست ندارین رو میل کرده و در آخر هم در شبکه های اجتماعی به بدگویی از رستوران بپردازید. یا رای منفی بدین.

همه تلاش صاحبان رستوران اینه که غذاهای موردعلاقه مشتریا رو به اونا ارائه کنن.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری با انگیزه کار کنیم؟

ما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *