سبز اندیشان امروز

آخرین سرنخ‌ها از هواپیمای مالزیایی + عکس

در تازه ترین خبرها از هواپیمای مالزیایی آخرین جملات خلبان هواپیمای گمشده خطوط هوایی مالزی بعد از اون که وسایل ارتباطی اون از کار افتاده بود، معلوم شده. هم اینکه فیلم های منتشر شده خلبانان هواپیما رو در حال عبور از گیت امنیتی واسه آخرین بار قبل از بلند شدن هواپیما نشون می دهد.

دوربین های مدار بسته کاپیتان زهاری احمد شاه، خلبان بوئینگ ۷۷۷، رو  در حالی که به هنگام عبور از گیت امنیتی فرودگاه بین المللی کوالالامپور مورد تفتیش و بازرسی قرار میگیره  گرفته ان.

پس از اون کمک خلبان فاروق حمید، که اون هم قبل از رفتن به هواپیما مرد بازرسی قرار گرفت، به اون ملحق می شه.

با وجود اون که یکی از سیستم های ارتباطی هواپیما از کار افتاده بود، آخرین جملات خلبان  نشون نمی دهد که مشکلی وجود داشته، در نتیجه این سوء ظن  شدید شدن شده که کسی که کنترل هواپیما رو در دست داشته در پنهون شدن اون هم دست داشته.

هم اینکه مقامات امروز گفتن ممکنه این هواپیما فرود اومده باشه و از زمین سیگنالای ماهواره ای بفرستد.

گفته می شه احمد شاه، که پدر سه فرزنده، یکی از طرفداران “متعصب” انور ابراهیم رهبر مخالفان این کشوره که به دلیل همجنس گرایی تنها چند ساعت قبل از پنهون شدن جت زندانی شده بود.

هم اینکه معلوم شده که همسر خلبان و سه بچه اون روز قبل از پنهون شد هواپیما از خونه خود به جای دیگری جا به جایی مکان کرده ان.

بعضی از مقامات ارشد آمریکا می گن که ممکنه هواپیما به عنوان بخشی از یه “اجرای خشک ” ( آزمایش) واسه یه حمله تروریستی در آینده،سرقت شده باشه – تا دریابند که یه هواپیما می تونه از رادار و ماهواره ها مخفی بمونه.

به گزارش وال استریت ژورنال، وقتی  که بازرسان خونه های احمد شاه و حمید رو بازرسی کردن، پلیس مالزی معلوم کرد  که دو خلبان درخواستی واسه پرواز با هم  نداشتن. این در حالیه که محققان FBI می گن پنهون شدن هواپیمایMH370 ممکنه “یه دزدی” باشه و احتمال این که صدها نفر از مسافران این هواپیما در مکانی نامعلوم نگه داشته شده باشن منتفی نیس.

اگه هواپیما سالم و دست نخورده بود و به اندازه کافی برق داشت، می تونست روی  رادار صدایی( “ping ” )بفرسته.

نیم ساعت بعد از گم شدن هواپیما، یه نفر در کابین خلبان با واسه آخرین بار کنترل پرواز صحبت کرده و گفته : “بسیارخب. شب بخیر”.

اما کسی که صحبت می کرده از هیچ مشکلی در پرواز حرفی نزده س، که نشون می دهد تلاش داشته کنترل زمینی رو  گمراه کنه.

حدود ۱۴ دقیقه بعد ریسپوندر( یا دستگاه گیرنده مخابره) – که سیگنال شناسایی می فرستد – خاموش شد و مدت کوتاهی پس از اون هواپیما به سرعت به عقب شبه جزیره مالزی برمیگرده.

همونطور که مقامات مثل ساز پروازی رو که از خونه یکی از خلبانان ضبط شده و سوابق همه ۲۳۹ سرنشین و خدمه  زمینی  که هواپیما راسرویس کرده بودن ، مورد بررسی قرار دادن. اونا نیزبه بزرگی و گستردگی زیرو رو کردن و گشتن های پیش روی خود پی برده،  و اخطار دادن واسه شکار هواپیما به اطلاعات بیشتری نیاز دارن.

بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی در حدود ساعت  بامداد۱۲:۴۰ روز ۸ مارس، از کوالالامپور به  مقصد پکن به پرواز در اومد . روز شنبه، دولت مالزی تایید کرد که این هواپیما از قصد از راه خود منحرف شده و ممکنه به سمت شمال و آسیای میونه، و یا به طرف جنوب و اقیانوس هند پرواز کرده باشه.

مقامات گفتن که یه نفر در کابین این هواپیما  اول یکی از سیستمای ارتباطی اون  رو در ساعت  ۱:۰۷ بامداد از کار انداخته.

این واقعیت که اونا در سکوت حرکت کردن خود مدرکی قویه که پنهون شدن هواپیما از قصد بوده.

امروز ، هشام الدین حسین، وزیر دفاع مالزی تو یه کنفرانس خبری گفت که آخرین  کلمات   کابین خلبان  ” خوب، شب بخیر”- که به کنترل پرواز گفته شده بعد از از کار افتادن سیستم  ارتباطی بوده .

هر کسی که صحبت  کرده  به هیچ گونه مشکل در هواپیما اشاره نمی کنه.

افندب بوانگ ،یه ژنرال کنترل پرواز به خبرنگاران گفت نتونسته تشخیص بده که کسی که با کادر کنترل صحبت کرده خلبان بوده یا کمک خلبان.

با در نظر گرفتن گستردگی وسعت آبی و خاکی پیدا کردن لاشه هواپیما ممکنه ماه ها – و حتی بیشتر- طول بکشه و یا شاید هیچوقت پیدا نشه.

هشام الدین گفت حالا منطقه مورد جستجو شامل ۱۱ کشوری  است که ممکنه هواپیما به اونا پرواز کرده باشه ایشون اضافه کرد تعداد کشورای موثر در عملیات جستجو از ۱۴ کشور به ۲۵ کشور زیاد شده.

وزیر دفاع مالزی گفت اون از دولتا خواسته اطلاعات راداری و ماهواره ای حساس و مهم رو تحویل مالزی بدن تا به پیدا کردن آخرین حرکات هواپیما کمک شه.

امروز ادعا شد  این جت گمشده پس از اون که از راه عادی خود منحرف شده واسه جلوگیری از ردگیری رادارهای تجاری (سطح پرواز اون) از قصد به ارتفاع ۵۰۰۰ پاییی کم شده.

محققان به روزنامه نیو استریت تایمز مالزی گفتن که ممکنه بوئینگ ۷۷۷  واسه فرار از  رادارهای تعدادی از کشورها  در ارتفاع پست روی خلیج بنگال به پرواز درآمده باشه.

محققان به این روزنامه گفتن،  در رادار نظامی، این هواپیما فقط به صورت تصویری روی صفحه رادار ثبت می شه. اما پرواز این هواپیمای ۲۰۰تنی در اون ارتفاع بسیار خطرناکه.

محققان گفتن هر کسی که کنترل هواپیما رو در دست داشته هواپیما رو در نزدیکی زمین  یا بر فراز اون هدایت می کرده و از چشم انداز دور و بر و یا اون چیزی که « پوشش زمین ”  نامیده می شه واسه مخفی کردن اون از رادار استفاده می کرده.

این روش بوسیله خلبانان هواپیماهای نظامی واسه پرواز به اهداف خود بدون این که ردیابی شن استفاده می شه – اما این کارخطرناکه و در تاریکی این می تونه خیلی سخت باشه ، که نیازمند مهارت بسیاریه.

مانور یه هواپیمای بزرگ مانند ۷۷۷ با این روش شاهکار و تقریبا غیر ممکنه ، اما محققان می گن مطمئن هستن که این هواپیما به  ارتفاع۵۰۰۰ فوتی یا شاید پایین تر آورده شده، تا از ردیابی بوسیله رادارهای تجاری جلوگیری شه .

باشگاه خبرنگاران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *