پذیرش ولایت، امری فطری
203ـ … عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها  قَالَ هِیَ الْوَلَایَهُ.
بیان: این روایت فطرت توحیدی و ولایت را به نحوی به هم تشبیه کرده است یعنی خداوند ولایت را همانند توحید در وجود همه انسان ها قرار داده است.
پدران دینی
205ـ عِنْدَ أَبِی جَعْفَرٍ وَ هُوَ یُحَدِّثُ النَّاسَ‏ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ وَ عَلِیّاً الْوَالِدَانِ‏ قَالَ قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سُلَیْمَانَ وَ سَمِعْتُ‏ أَبَا جَعْفَرٍ یَقُولُ مِنَّا الَّذِی أَحَلَّ الْخُمُسَ وَ مِنَّا  الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ‏  وَ مِنَّا الَّذِی‏  صَدَّقَ بِهِ‏  وَ لَنَا الْمَوَدَّهُ فِی کِتَابِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ عَلِیٌّ وَ رَسُولُ اللَّهِ الْوَالِدَانِ … .
بیان‌: مراد از پدران این امت که درباره پیامبر و امام علی است پدران حقیقی نیست بلکه مراد، معنای مجازی می‌باشد. یعنی حق این دو نفر بر امت اسلام همانند حق پدر و مادر حقیقی است که امر هدایت و نجات امت اسلام را در دست گرفته‌اند.
سپاس از والدین الهی
206ـ … دَخَلْتُ عَلَى أَبِی جَعْفَرٍفَقَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ عَلِیّاً أَحَدُ الْوَالِدَیْنِ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏  أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ‏  … .
207ـ … عَنْ أَبِی جَعْفَرٍقَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ‏  وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ‏  رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلِیٍّ .‏
208ـ … سَمِعَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَقُولُ‏ رَسُولُ اللَّهِ أَحَدُ الْوَالِدَیْنِ قَالَ قُلْتُ وَ الْآخَرُ قَالَ هُوَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ.‏
بیان: این روایت در مقام تبیین بیشتر روایات قبل است یعنی با توجه به این که پیامبر و امام علی که بر امت اسلام حق دارند، بر امت اسلام هم واجب است که از این دو پدر امت، تشکر کنند. البته این تشکر می‌تواند از راه پذیرش ولایت ایشان و اطاعت از اوامر آنها صورت پذیرد.
الْعَذابِ الْأَدْنى: دابّه الأرض
213ـ … سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ  قَالَ الْأَدْنَى غَلَاءُ السِّعْرِ وَ الْأَکْبَرُ الْمَهْدِیُّ بِالسَّیْفِ.
214ـ … عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دَابَّهُ الْأَرْضِ.
216ـ … عن أبی عبد اللّه قال: الْعَذابِ الْأَدْنى دابّه الأرض.
بیان: یکی از مصادیق دابه الارض که در روایات پیشین آمد امام علی بود که شاید این روایت اشاره به رجعت ایشان و عذاب کفار به دست وی در آخرالزمان باشد. البته روایت اول عذاب ادنی را گرانی اجناس و عذاب اکبر را شمشیر امام زمان معرفی می‌کند که در جمع این روایت می‌توان گفت که ما می توانیم دابه الارض را همین گرانی‌ها و سختی‌هایی بگیریم که روی زمین فراگیر شده است تا با مصادیق مطرح شده در روایت برای آیه منطبق آید.
قلبین؛ حبُّ و بغض أهل بیت
220ـ … عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ‏ فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ‏  قَالَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ لَیْسَ عَبْدٌ مِنْ عَبِیدِ اللَّهِ مِمَّنْ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ إِلَّا وَ هُوَ یَجِدُ مَوَدَّتَنَا عَلَى قَلْبِهِ فَهُوَ یَوَدُّنَا وَ مَا مِنْ عَبْدٍ مِنْ عَبِیدِ اللَّهِ مِمَّنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَیْهِ إِلَّا وَ هُوَ یَجِدُ بُغْضَنَا عَلَى قَلْبِهِ فَهُوَ یُبْغِضُنَا فَأَصْبَحْنَا نَفْرَحُ بِحُبِّ الْمُحِبِّ لَنَا وَ نَغْتَفِرُ لَهُ‏ وَ نُبْغِضُ الْمُبْغَضَ وَ أَصْبَحَ مُحِبُّنَا یَنْتَظِرُ رَحْمَهَ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ فَکَانَ أَبْوَابُ الرَّحْمَهِ قَدْ فُتِحَتْ لَهُ وَ أَصْبَحَ مُبْغِضُنَا  عَلى‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ  مِنَ النَّارِ فَکَانَ ذَلِکَ الشَّفَا قَدِ انْهَارَ  بِهِ فِی نارِ جَهَنَّمَ‏  … .
بیان: این روایت می گوید که در قلب هیچ کس دو تا حب جمع نمی شود. یا باید حب خدا باشد که یکی از مصادیق این حب، حب به اولیاء خداوند و اهل بیت می‌باشد. و یا باید حب دنیا و اولیاء شیطان باشد.
ولایت رسول الله و أمیراالمؤمنین، نصیحتِ الهی
245ـ … عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏  قَالَ بِالْوَلَایَهِ قُلْتُ …  أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏  فَقَالَ أَمَّا  مَثْنى‏  یَعْنِی طَاعَهَ رَسُولِ اللَّهِ وَ طَاعَهَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَمَّا  فُرادى‏  یَعْنِی طَاعَهَ الْإِمَامِ مِنْ ذُرِّیَّتِهِمَا مِنْ بَعْدِهِمَا وَ لَا وَ اللَّهِ یَا یَعْقُوبُ مَا عَنَى غَیْرَ ذَلِکَ.
بیان: این که در روایات به این اندازه به پذیرش ولایت پیامبر و امام علی تأکید شده است به این دلیل است که ایمان به ولایت این دو نفر سبب می‌شود که اعتقاد به اتمام و اکمال ادیان الاهی و زنجیره رسل کامل شود و شخص در هر مسلکی که باشد با پذیرش ولایت این دو خود را نجات داده است زیرا عقلاً و نقلاً هر پیامبری وصی و جانشینی داشته است که چانشین پیامبر اسلام هم به تواتر ثابت شده است که کسی جز امام علی و فرزندان ایشان کس دیگری نیست تا بتواند دین خاتم را برای هدایت مردم تکمیل و تبیین کند.
آمرزش به سبب وجود أهل البیت

                                                    .