سبز اندیشان امروز

آثار تبلیغات در زندگی اجتماعی چیست؟

Is Advertising Harmful To Society

دیدن تبلیغات تلویزیونی و تازگیاً تبلیغات اینترنتی واسه خیلیا جذاب و واسه بعضیا رو مخه اما تبلیغات میتونه آثار منفی در جامعه داشته باشه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ بعضی فکر می کنند که در روند بازاریابی و فروش، تبلیغات بیشتر از چیزی که سود می رساند، ضرر داره. واقعاً اینطوریه؟ بعضی تحقیقات ما رو به سمت این باور جهت می دهد که پیوّسته بوسیله پیام های تبلیغاتی بمباران می شیم. درواقع بعضی از تخمین ها از تعداد بیشتر از ۲۰۰۰۰ پیام تبلیغاتی در هرروز واسه ما خبر میدن. البته به طور مشخص می توان گفت که این عدد هیچ مبنای عقلانی نداره. چراکه ما دست کم ۶ ساعت در روز رو می خوابیم و این یعنی در ۱۸ ساعت یا ۶۴۸۰۰ ثانیه می تونیم این پیام ها بگیریم، که می شه یه تبلیغ در هر ۳ ثانیه و اصلاً منطقی نیس.

البته، بله ما خیلی از پیام ها رو درزمان روز به صورت ناخودآگاه دریافت می کنیم، اما تعدادی که به صورت آگاهانه به اون ها توجه می کنیم و متوجه اون ها می شیم، چیزی شاید نزدیک به این عدد هم نباشه. به طور دقیق تر می توان گفت تعدادی از پیام ها که در روز به طور آگاهانه به اون توجه می کنیم و متوجه اون ها می شیم، شاید درآخر چیزی در حدود چند ۱۰۰ مورد باشه که به حدود یه چهارم از اون ها توجه می کنیم.

باز با این حساب هم به این نتیجه می رسیم که در روز دست کم در برابر دیدن چیزی در حدود ۵۰ پیام تبلیغاتی هستیم که به طور آگاهانه به اون ها توجه هم می کنیم . . . اما سؤال اینجاس که اون ها واقعاً اثر زیانباری روی ما دارن؟

اون ها که در جواب به این سوال جواب مثبت میدن، دلایل و نگرانی های قابل توجیهی رو بیان می کنن. اول ازهمه اینکه این پیام های تبلیغاتی تصویر ذهنی ما از خودمون رو خراب می کنه. بیشتر مردان نشون داده شده در این تبلیغ های بدنی مخروطی شکل با شکمی چندتکه دارن و دندون و موهای اون ها هم به طور کاملً سالمه. این موضوع در مورد خانوم ها از اینم بدتره، چراکه استاندارد مطرح شده درباره اون ها بالاتر از به استهزاء گرفتن اون هاست. یعنی خانوم ها در این تبلیغات به گونه ای نشون داده می شن که در عمل عروسک های باربی به اون ها حسادت می کنن.

تبلیغات به طورکلی کالاهایی رو به معرفی و ما رو راضی به خرید اون ها می کنن، که در عمل هیچ احتیاجی به اون ها نداریم. این اجناس از شکل های جور واجور خودرو و دستگاه های پخش موسیقی گرفته تا آخرین شکل های جور واجور خوراکی ها و …، یعنی درواقع ما رو راضی به خرید کالاهایی می کنن که قبل از اون اصلاً اطلاعی از نیاز خودمون نسبت به اون ها هم نداشته ایم.

تبلیغات عموماً از خشونت و جذابیت جنسی واسه جلب مخاطب به اجناس و خدمات دلخواه استفاده می کنن، خصوصاً اگه گروه هدف دلخواه از بین جوانان و نوجوانان باشن.

تبلیغات به طورکلی، و خصوصاً تبلیغات سیاسی، می تونن راه حرکت یه ملت رو از راه ارائه اطلاعات غلط و اشتباه و حتی گول زدن مخاطب تغییر بدن. نمونه های اون ها تبلیغاتیه که در دوره های انتخابات در هر کشوری ازجمله آمریکا و . . . تماشاگر اون هستیم.

به این موارد باید درهم وبرهمی که اون ها در زندگی و امور روزمره ما وارد می کنن رو هم بیافزائیم که درمجموع می توان گفت تبلیغات موجب پژمرده شدن جامعه می شه.

اما صبر کنین . . .

مثل خیلی از مشاغل، تبلیغات هم مانند یه شمشیر دو لبه س. بله تبلیغات می تونه مضر باشه، اما می تونه راه و روشی فوق العاده قوی واسه نشر آگاهی در مورد یه موضوع مثل احتیاط های لازم درباره ایدز، نظارت و چکاب های لازم واسه دیابت، خطرات به کار گیری تنباکو و الکل و دیگر موارد مربوط به سلامتی هم باشه.

کسب و کارای کوچیک و نوپا بدون به کار گیری تبلیغات چه امیدی به موفقیت دارن؟ اون ها همیشه نیاز به پیدا کردن راهی واسه اطلاع رسانی درباره اجناس و خدماتی دارن که عرضه کننده اون ها هستن، که بعضی از اون ها واسه روش زندگی ما بسیار لازم و حیاتی هستن.

کسب و کارای بزرگ چیجوری می تونن در مورد اجناس خلاقانه یا هرگونه تغییر کیفی و … در اجناس قدیمی خود اطلاع رسانی کنن؟

بدون تبلیغات، می دونین چیجوری باید بین گوشی های تلفنی که استفاده می کنین، اتومبیل هایی که می رانید و حتی کانال های تلویزیون که تماشا می کنین، تفاوت قائل شید؟ اصلاً می دونین که چه انتخاب هایی در برابر شما هست یا اصلاً چه انتخاب های هست؟

تبلیغات هم اینکه موجب کاهش پیدا کردن هزینه ها واسه مصرف کننده ها می شه. مثلاً وقتی یه شرکت ارائه کننده خدمات موبایل یه طرح خاص خودشو باقیمت X ریال معرفی می کنه، رقبای اون ها این اطلاعات رو از راه تبلیغات می بینن، و چه کاری می کنن؟ مطمئناً واسه از دست ندادن بازار یا طرح جدید ارائه می کنن یا قیمت های خود رو کاهش میدن.

پس تبلیغات تنها ابزاری واسه نشون دادن خشونت، جذابیت جنسی و . . . و مردان و زنائی با ویژگی های فیزیکی غیرمعمول در جامعه نیس! و اما جواب به سؤال مطرح شده در عنوان مطلب: آثار تبلیغات در زندگی اجتماعی چیه؟ درواقع باید گفت که پاسخی ساده و کوتاه به این سوال وجود نداره، اما به طور خلاصه می توان گفت امتیازات اون مطمئناً بیشتر از مضرات مطرح شده واسه اون هستش.

تبلیغات هدف دار چیه؟

چیجوری شعار تبلیغاتی بسازیم؟

آی بازاریابی مقالات تبلیغات اینترنتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *