
پیامدهای اعتماد به برند[1]
لازمه موفقیت یک برند، تجزیه و تحلیل کامل ادراک مصرفکننده از برند و اعتماد آنها به برند است. تحقیقات نشان میدهد اگر مصرفکنندگان، شرکت را خدمتگرا و متمرکز بر مشتری بیابند، منجر به ایجاد تصویر مثبت از برند در ذهن آنها (کندمپولی و هو، 2007)، افزایش رضایت، اعتماد به برند (اچ و همکاران، 2006) و وفاداری آنها (ازبوجا و ورهس، 2006) میشود. این موضوع در بازاریابی تحت عنوان تئوری تعهد – اعتماد مطرح میشود (مورگان و هانت، 1994). محققان در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که اعتماد به برند عامل مهمی در ایجاد انگیزه در مصرفکننده برای خرید محسوب میشود (کوربیت و همکاران، 2003)، منجر به ایجاد نگرش مثبت نسبت به عرضهکننده میشود و به طرفین درگیر در معامله کمک میکند تا ارتباط خود را حفظ کنند. اعتماد رقابت را افزایش، هزینههای جست و جو و به طور کلی هزینههای معامله در شرایط نامطمئن را کاهش میدهد (دونی و کانن، 1997). برندهایی که در جلب اعتماد مصرفکننده موفق بودهاند نسبت به برندهای رقیبی که اعتماد کمتری نسبت به آنها وجود دارد، سود بیشتری به دست میآورند (ریئست، 2005). برای برقراری ارتباط بین مصرفکننده و برند، اعتماد عامل مهمی است؛ به خاطر اینکه بدون وجود اعتماد امکان توسعه تعهد مصرفکننده به برند وجود ندارد. اگر مصرفکنندهای به برند اعتماد داشته باشد، احتمالا حاضر است مبلغ بیشتری برای برند بپردازد. علاوه بر این، تمایل دارد اطلاعاتی در مورد سلیقه، ترجیحات و رفتار خود را با شرکت به اشتراک بگذارد (چادهوری و هالبروک، 2001). در معامله اگر یکی از طرفین به طرف دیگر اعتماد داشته باشد، این احتمال وجود دارد که رفتار مثبتی با یکدیگر داشته باشند (لا و لی، 1999). از اینرو، اعتماد نقش حیاتی در توسعه و حفظ وفاداری به برند در موقعیت خرید کسب و کار – مصرفکننده (B2C) و کسب و کار – کسب و کار (B2B) دارد.
اعتماد در فعالیتهای بازاریابی نقش مهمی ایفا میکند. سازمانهای صنعتی – بازاریابی از روشهای جدیدی برای رقابت استفاده میکنند. یکی از روشهای مورد استفاده برای حفظ مشتری، ایجاد اعتماد در آنهاست. این روش، یک تاکتیک راحت و ارزان است؛ زیرا در بازار تجاری، تعداد کمی از مشتریان مقدار زیادی از محصولات را میخرند (افضل و اسلامخان، 2010).
[1]concequences to trust in a brand
برای دانلود متن کامل فایل این پایان نامه می توانید اینجا کلیک کنید