پایان نامه های روانشناسی

پایان نامه روانشناسی : پیشرفت تحصیلی

هماهنگی آموزش فنی و حرفه‌ای تصویب شد.
بدون وجود یک نهاد هماهنگ کننده و سیاست دهنده موارد دوباره کاری و پرداختن به کارهای کم اهمیت نادیده ماندن برخی ضرورتها و وجود استانداردهای متفاوت مهارتی و آموزشی افزایش می‌یافت
و از حصول به نتایج مفید به شدت کاسته می‌شد. اتخاذ سیاست واحد، ایجاد هماهنگی
در برنامه‌‌‌ریزی‌‌ های آموزش فنی و حرفه‌ای، استفاده از امکانات مادی و نیروی انسانی موجود در کشور، همکاری و همسازی کلیه دستگاه‌های سیاست‌گذار، برنامه‌ریزی و مجری این آموزشها را ایجاب می‌کند
و تحقق این امر با مکانیسم شورای عالی هماهنگی آموزش فنی و حرفه‌ای کشور پیش‌بینی ودر سال 1360 شمسی عملی گردید. (زیبا کلام، 1365)
شورای عالی هماهنگی آموزش فنی و حرفه‌ای مرکب از شش نفر از وزرای وزارتخانه‌ها آموزش
و پرورش فرهنگ و آموزش عالی کار و امور اجتماعی بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشاورزی
و همچنین معادن و فلزات تشکیل گردید. (مرجانی 1370)
در سال 1362 آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان بخش مستقل در بودجه کشور منظور و مسئولیت کلیه آموزش‌های علمی و عملی رسمی فنی و حرفه‌ای به آموزش و پرورش واگذار گردید.
در طی سالهای پس از انقلاب اسلامی علاوه بر افزایش تعداد هنرستان‌های فنی و همچنین
هنر جویان رشته‌های صنعتی هنرستانهای جوار کارخانه‌ای نیز به منظور پیوند بیشترین محیط‌های آموزشی
و تولید و صنعتی توسعه یافتند. هنرستانهای جوار کارخانه‌ای که در گذشته نیز به تعداد بسیار محدودی ایجاد شده بودند در نخستین سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه خاص مسئولان آموزش
و پرورش و صنایع قرار گرفت. فعالیت در جهت سازمان‌دهی هنرستانهای جوار کار‌خانه‌ها از اوایل سالهای 1359 شمسی با تدوین طرحهای اولیه آغاز گردید و از آن پس احداث هنرستانهای فنی جوار کارخانه‌ای با استفاده از امکانات کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی کشور شروع شد. در فاصله سالهای 1360 تا 1367 هجری شمسی حدود 8 باب هنرستان با همکاری کارخانجات مختلف تاسیس گردید. تصویب اساسنامه و همچنین تهیه آیین‌نامه هنرستان جوار کارخانه‌ای موجب توجه بیشتر به این هنرستانها و افزایش تعداد آنها گردید. به نحوی که در سال تحصیلی 70ـ 1369 تعداد این هنرستانها به 41 واحد رسیده است. (دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای 1379 ص 2)
در سال 1361 طرح کاد (کار و دانش) به منظور تلفیق کار و دانش و پیوند مدرسه و جامعه برای دانش‌آموزان دوره متوسطه (به استثناء هنرجویان هنرستانهای فنی و حرفه‌ای) در دبیرستانهای پسرانه
و در سال 1362 در سراسر دبیرستانهای دخترانه کشور به اجرا در آمد. به موجب این طرح تمام دانش‌آموزان دوره متوسطه عمومی در کنار یادگیری موضوعات درسی هشت ساعت در هفته نیز در کارگاه‌های بخش خصوصی دولتی ویا تعاونی تحت نظر مربیان کار‌آموزی و استاد‌کاران تخصصی به آموزش حرفه ای می‌پردازند. (مرجانی 1370)
در سال 1369 لایحه قانون تشکیل شورای عالی علمی ـ کاربردی تصویب شد.
در سال 1370 طرح آزمایشی طرح متوسطه جدید (نظام‌ تر‌می ـ واحدی) به مرحله اجرا در آمد.
در سال 1371 اجرای آزمایشی سال اول در کلیه شاخه‌های دوره متوسطه اجرا گردید. در سال 1372 طرح متوسط جدید در سالهای اول و دوم در کلیه شاخه‌های تحصیلی عملی شد و در سال 1373 اجرای آزمایشی طرح متوسطه جدید سالهای اول، دوم، سوم در کلیه شاخه‌ها ادامه یافت و در سالهای 1374، 1375، و 1376، اجرای دوره پیش دانشگاهی اجرای گسترده دوره کاردانی پیوسته و تعمیم اجرای
دوره آموزش و پرورش عمومی آغاز گردید. (آقا زاده 1382، صص 47ـ 46)
در سال 1373 معاونت آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش منحل گردید
و در معاونت آموزش متوسطه ادغام شد. این معاونت قبل از این سال به صورت کاملا مستقل وظایف هماهنگی و نظارت بر اجرای کلیه امور جاری دفاتر شاخه معاونت و یا تدوین طرحهای مورد نیاز در زمینه برنامه‌های آموزشی و برنامه‌های توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را انجام می‌داد. (جابری صفا، 1384، ص 84)
در سال 76ـ 1375 ساختار نظام آموزشی کشور تغییر یافت و به شاخه متوسطه نظری، شاخه متوسطه فنی حرفه‌ای شاخه متوسطه کار و دانش و دوره پیش دانشگاهی تقسیم شد. (همان منبع ص 85)
در سال 1377، دوره کاردانی پیوسته در شاخه فنی و حرفه‌ای ایجاد شد که دانش‌آموختگان مدارس فنی و حرفه‌ای می‌توانستند در این دوره به تکمیل آموزش‌ها و مهارتهای خود بپردازند.

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

در سال 1379 در قانون برنامه سوم ماده (151) به منظور هماهنگی امر سیاستگذاری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اعم از رسمی و غیر رسمی تصویب شد. به موجب این اصل شورای عالی کار‌آموزی (مصوب سال 1349) شورای عالی هماهنگی آموزش فنی و حرفه‌ای (مصوب 1359) و شورای عالی آموزش‌های علمی و کاربردی (مصوب 1369) منحل و ستاد هماهنگی آموزش‌های فنی و حرفه ای به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و عضویت وزرای آموزش و پرورش، کار و امور اجتماعی علوم تحقیقات و فن‌آوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور و رئیس امور مشارکت زنان تشکیل می‌گردد. (علی محمد، صراف، 1388)
در ماده (55) قانون برنامه چهارم به طور وسیعی آموزشهای فنی و حرفه‌ای و اقدامات ضروری برای آن را مد نظر قرار داده است. بر اساس این ماده دولت به گسترش دانش و مهارت، اصلاح هرم تحصیلی نیروی کار، ارتقاء و توانمند سازی سرمایه‌های انسانی، کاهش فاصله سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور با سطح استانداردهای جهانی و ایجاد فرصتهای جدید شغلی برای جوانان برای نظام آموزشی فنی و حرفه‌ای و عملی کشور مکلف شده است.
در سال 1380 طرح آموزش متوسطه جدید از تر‌می واحدی به دلیل بسیاری از مشکلات به سالی واحدی تغییر یافت. و اصلاحاتی در آن انجام گرفت (همان منبع صص 10ـ 9)
فرآیند یاد‌دهی ـ یادگیری در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش
آموزش فنی و حرفه‌ای سنتی در ایران بر اساس رابطه استاد ـ شاگردی شکل گرفته است. اشتغال
به کار و حرفه تا حدود یک قرن پیش هنوز اغلب حالت ارثی داشت، زیرا پسر پس از فوت پدر حرفه
او را ادامه می‌داد. مهم‌ترین ویژگی مشاغل و کارهای سنتی از این قرار بود: 1ـ تداوم حرفه 2ـ یگانگی حرفه و زندگی : یعنی کار و زندگی فرد شاغل در هم آمیخته بود و از یکدیگر تفکیک نمی‌شدند و حتی اغلب اتفاق می‌افتاد که محل زندگی و محل کار صنعتگر در یک جا بود. 3ـ عدم تقسیم کار: یعنی تمام فرآیند ساخت و تولید یک محصول به صورت یکپارچه انجام می‌شد و صنعتگر از ابتدا تا پایان کار شخصا روی آن کار می‌کرد. تاسیس دارالفنون ایران، به عنوان نخستین اقدام در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هدفمند و سازمان یافته تلقی می‌شود. در برنامه درسی دارالفنون علاوه بر دروس علمی و تخصصی مانند علوم طبیعی، طب، مهندسی ، ریاضی و متون نظامی، دروس زبان فرانسه، روسی، انگلستانی، هنر و موسیقی نیز گنجانده شده بود. (مجله هماهنگ، 1373، ص 206)
اما با وجود تاسیس دارالفنون و تبدیل رویه استاد ـ شاگردی و سازمان‌دهی این آموزش‌ها در ایران، هنوز به میزان زیادی از روش‌ها و رهیافت‌های سنتی در آموزش و تدریس استفاده می‌کنند که این امر
با توجه به تغییرات سریع و شگرف تکنولوژی تناسبی ندارد. و فرآیند یاد‌دهی ـ یادگیری در دوره‌های فنی و حرفه‌ای، متناسب با تغییرات روز نمی‌باشد. تدریس یک فرآیند ارتباطی به هم پیچیده میان معلم
و هنرجو است که حول یک موضوع درسی و بر اساس روشی نظام‌‌مند و با استفاده از وسایل
و رسانه های آموزشی صورت می‌گیرد و یاد‌دهی و یادگیری با یکدیگر رابطه متقابل دارند. روند
این تعامل آموزشی هنگامی مطلوب خواهد بود که نه تنها هنرجویان از معلم بلکه هم زمان نیز از سایر هنرجویان بیاموزد. (میرلوحی، 1389، ص 176)

روش آموزش و تدریس در هر دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش به شیوه سنتی انجام می‌شود. به این ترتیب که مفاهیم و مهارتها ابتدا توسط معلم آموزش داده شده، سپس به شکل عملی در کارگاه
یا آزمایشگاه مدرسه توسط معلم و هنر‌جو تمرین می‌شود. بدیهی است که در این شیوه به دلیل امکانات محدود مدارس و مجهز نبودن کارگاهها، هنرجویان (دانش‌آموزان) محیط واقعی کار را تجربه نکرده بنابراین با ویژگی‌ها و محدودیتهای محل کار آشنا نمی‌شوند. البته با عنوان کار‌آموزی، درسی در برنامه آموزشی دوره سه ساله فنی و حرفه‌ای و کاردانش گنجانده شده است. که دانش‌آموزان در تابستان سال سوم (و بعضا در تابستان سال دوم) ملزم به گذراندن آن در محلهای واقعی کار می‌باشند. لیکن این دوره کار‌آموزی بر اساس برنامه دقیق انجام نمی‌گیرد. از این رو کار‌آیی لازم را نداشته و باز‌خورد آن نیز به برنامه‌های درسی باز نمی‌گردد. (مرجانی، 1381، ص 97)
سنجش ارزش‌یابی پیشرفت تحصیلی
ارزشیابی، داوری و قضاوت در مورد آموخته و تغییر رفتار دانش‌آموز در جهت نیل به هدف‌های آموزشی و پرورشی است که از طریق سنجش و اندازه‌گیری حاصل می‌شود ارزشیابی بخش جدایی‌ناپذیر فرآیند یاد‌دهی ـ یادگیری است که در موقعیت‌های مختلف و متعدد انجام می‌گیرد.
ارزشیابی از آموخته‌های دانش‌آموزان در هر درس به سه صورت ورودی (جهت سنجش میزان آمادگی دانش‌آموز برای شروع مناسب فرآیند یاد‌دهی ـ یادگیری) تکوینی (به منظور تقویت اعتماد به نفس، تحکیم آموخته‌های دانش‌آموزان، و آگاهی معلم از نقاط قوت و ضعف درسی و نحوه عملکرد و …) و ارزشیابی پایانی (به منظور حصول اطمینان از میزان تحقق هدفهای آموزشی و پرورشی و حصول اطمینان لازم برای احراز شرایط قبولی در هر درس)
در شاخه فنی و حرفه‌ای نمره هر نوبت درس‌هایی که آموزش آن در طول نوبت اول یا دوم ارائه می‌شود به عنوان نمره پایانی آن درس منظور می‌شود.
در شاخه کاردانش ارزشیابی پایانی هر استاندارد مهارت (درس‌های مهارتی) پس از اتمام آموزش آن (در خرداد ماه) در دو بخش نظری و عملی از کلیه محتوای آن استاندارد یا درس مهارتی، توسط
یا با نظارت دستگاه متولی مربوط به عمل می‌آید. و چنانچه دانش‌آموزی از یکی از بخش‌های تئوری
یا عملی دروس مهارتی نمره قبولی کسب کند این نمره تا اخذ نمره قبولی از بخش دیگر معتبر
خواهد بود.
امتحانات عملی، غیر کتبی و کارگاهی درس‌های غیر نهایی توسط واحد آموزشی و درس‌های نهایی توسط افراد واجد شرایطی که از سوی اداره آموزش و پرورش انتخاب می‌شوند قبل از برگزاری امتحانات کتبی و در واحد آموزشی برگزار می‌شود.
نمرات ارزشیابی درسهای مهارتی کاردانش و دروس عملی فنی و حرفه‌ای بر مبنای صفر تا بیست محاسبه شده و در کارنامه دانش‌آموزان ثبت می‌گردد. حدنصاب قبولی در هر درس نظری نمره 10 و در درس‌های کارگاهی، آزمایشگاهی و عملیات میدانی و برخی از درسهای اختصاصی شاخه فنی و حرفه‌ای 12 است. البته در شاخه کاردانش نصاب قبولی در استاندارد مهارت در بخش نظری و عملی توسط دستگاه متولی استاندارد مهارت تعیین می‌شود. (صفوی 1383، صص 163ـ 153)
عمل ارزشیابی پایانی در دوره متوسطه نظری و فنی‌و حرفه‌ای در کل سال تحصیلی در دو نوبت اول و دوم در دی ماه و خرداد ماه برگزار می‌گردد. به جز دروس مهارتی شاخه کاردانش که فقط
در خرداد ماه برگزار می‌شود. نمره ارزشیابی هر درس در نوبت اول از مجموع ضریب یک نمره مستمر
و ضریب دو نمره پایانی نوبت اول و در نوبت دوم از مجموع نمره مستمر با ضریب یک و پایانی نوبت دوم با ضریب 6 و مجموعا تقسیم برده بدست می‌آید. (آقازاده1382، ص 80)
ابزارهای ارزشیابی در ایران آزمونهای کتبی، آزمون‌های پاسخ کوتاه ، دو گزینه‌ای ، تشریحی،
انجام پروژه‌های تحقیقاتی و جور کردنی می‌باشد. امتحان بخش عملی هم به صورت عملی و انجام مهارتهای آموخته شده انجام می‌گیرد. مثلا دانش‌آموز عملیات برق‌کشی را روی برد انجام می‌دهد.
(خالقی، 1385، ص 54) دانش‌آموزان بعد از موفقیت در امتحانات عملی و نظری و گذراندن حداقل 96 واحد درسی دیپلم فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند و هر یک از رشته‌ها، دیپلم خاصی نامیده می‌شود. مثلا دانش‌آموزان رشته کامپیوتر؛ دیپلم کامپیوتر و دانش‌آموزان رشته الکترونیک دیپلم الکترونیک دریافت می‌کنند. برنامه درسی در شاخه فنی و حرفه‌ای در ابتدا به صورت پیوسته و 5 ساله در نظر گرفته شده بود
که دانش‌آموزان می‌توانستند در صورت تمایل وارد آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای شده و تا سطح کاردانی
به تکمیل تحصیلات خود بپردازند اما بعدها به علت بالا رفتن تقاضا برای ورد به این مراکز و محدود بودن مکانهای آموزشی این امر برای همه داوطلبان مقدور نگشت و بسیاری از افراد از ورود به این مراکز باز ماندند و گزینش از طریق آزمون ورودی انجام می‌گرفت که می‌توان این مورد را یکی از نقایص

و ضعف‌های نظام جدید دوره متوسطه در شاخه فنی ـ حرفه‌ای ذکر کرد. (جابری صفا، ص 100)
دوره‌های کاردانی پیوسته که جزئی از نظام آموزشی علمی ـ کاربردی شناخته شده است، هدف
آن تربیت نیروی انسانی رده های میانی (تکنسین، سرپرست و مربی) برای بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است. برخی از دارندگان دیپلم فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌توانند طبق ضوابط مستقیما در گرایشهای متناسب با سوابق تحصیلی خود در این دوره ادامه تحصیل دهند و نیازی به گذراندن دوره پیش دانشگاهی نخواهند داشت. سایر دیپلمه‌ها و همچنین دارندگان گواهینامه دوره پیش دانشگاهی فقط در صورت گذراندن دروس اختصاصی پیش نیاز شاخه متوسطه فنی و حرفه‌ای به تناسب ظرفیت‌های استفاده نشده توسط دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای از طریق آزمون ورودی می‌توانند به این دوره راه یابند. به فارغ التحصیلان این دوره که بتوانند 72 واحد درسی را با موفقیت پشت سر بگذارند گواهی نامه کاردانی یا فوق دیپلم اعطا می‌گردد. (کلیات نظام جدید متوسطه ، 1375 صص 35ـ 34)
تربیت معلم
بررسی سیر تحول آموزش و پرورش در ایران حکایت از آن دارد که مربیان و آموزگاران در ادوار مختلف تاریخی از جایگاه رفیع اجتماعی برخوردار بوده‌اند و از آنان با عناوینی چون مدرس، ادیب، مودب، پدر روحانی، معید، عالم، فقیه، مولا، داعی، شیخ، مرشد، دبیر، مربی، استاد و آموزگار نام می‌بردند. و از آن جهت که آنان رسالتی مقدس در امر تعلیم و تربیت نوباوگان و نوجوانان به عهده داشتند جامعه برای صاحبان این حرف ارج و منزلت اجتماعی خاص قایل بودند. برای انتخاب معلمان چنین معمول بود که استادان و مدرسان که از عملکرد شاگردان خویش به ویژه افراد ساعی اطمینان حاصل می‌کردند به آنان اجازه نامه‌هایی که در واقع دانشنامه معلمی تلقی می‌شد، اعطا می‌کردند. (آقازاده، 1382، صص 53ـ 52)
از نیمه دوم قرن سیزدهم هـ ق با تاسیس دارالفنون و ضرورت استخدام معلمان به منظور اداره امور آموزشی به این نهاد

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید
92

دیدگاهتان را بنویسید