پایان نامه حقوق

پایان نامه رایگان درباره عوامل جغرافیایی

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

توسط بخش ارزیابی، و مدت زمان رفع اشکالات احتمالاتی و تکمیل مدارک از طرف نهادهای سازنده و بهره‌بردار و غیره مشخص شده است.
شناختن استانداردها، مقررات و ملزومات قابل قبول و مصوب ایمنی هسته‌ای از آن جهت اهمیت دارد که در هنگام ارزیابی گزارش‌های تحلیل ایمنی نیاز به مقایسه توضیحات، اعداد و ارقام پارامترها، و یا نقشه‌ها و نمودارهای ارائه شده با معیارهای ایمنی وجود دارد. این معیارها باید برای هر کدام از سیستمها، ساختمانها و تجهیزات مهم از نظر ایمنی نیروگاه از استانداردها و مقررات مربوطه استخراج شوند و بصورت جدولی درآمده، با اطلاعاتی که در گزارش‌های تحلیل ایمنی ارائه شده‌اند مقایسه شوند. تهیه این جدول اولین مرحله از ارزیابی مدارک ایمنی تاسیسات هسته‌ای می‌باشد.
پس از مقایسه اطلاعات داده شده در گزارش تحلیل ایمنی با معیارهای ایمنی هسته‌ای، بقیه مطالب ارائه شده نیز با مدارک اساسی و ملزوماتی که واحد قانونی هسته‌ای کشور به سازنده و بهره‌بردار معرفی کرده است (مانند NUREG 0800 برای نیروگاه بوشهر) مطابقت داده می‌شوند. در فرآیند ارزیابی ممکن است که لازم شود برخی از محاسبات توسط واحد قانونی بصورت مستقل و با استفاده از کدهای محاسباتی دیگری مجددا انجام شوند. تشخیص مواردی که باید محاسبات آنها تکرار شوند به عهده بخش ارزیابی ایمنی بوده و بر اساس کیفیت کار نهادهای سازنده و بهره‌بردار، حساسیت و پیچیدگی موضوع از نظر ایمنی، پیشرفتهای علمی و فنی و بدست آوردن اطلاعات جدید از بهره‌برداری نیروگاههای هسته‌ای، و نیز پشتوانه علمی و مالی واحد قانونی به لحاظ نیروی انسانی متخصص و دسترسی به کدهای کامپیوتری و اطلاعات علمی و فنی تعیین می‌شود. همچنین بسیار محتمل است که برخی از موارد ذکر شده در گزارش تحلیل ایمنی، به جهت راستی آزمایی مورد بازرسی و ممیزی قرار بگیرند.
لازم به ذکر است که واحد قانونی می‌تواند برای انجام بخشی از وظایف بررسی و ارزیابی مدارک ایمنی از “مشاور” استفاده نماید. مشاور یا گروه مشاوران شامل فرد یا افراد متخصصی در زمینه بررسی و ارزیابی ایمنی هسته‌ای می‌شود که صلاحیت ایشان برای واحد قانونی محرز شده است. بعنوان مثال، مشاور می‌تواند کار انجام محاسبات مستقل و یا بازرسی از نصب تجهیزات را انجام دهد. بدیهی است که واحد قانونی ایمنی هسته‌ای همواره باید دارای کارشناسان صلاحیت‌دار و با تجربه برای ارزیابی کیفیت کار مشاورانش باشد.
در خصوص انجام فعالیت بررسی و ارزیابی مدارک ایمنی و گزارش‌های تحلیل ایمنی؛ نتایج کلیه بررسی‌های انجام شده و تصمیم‌های قبلی، نتایج بدست آمده از محاسبات مستقل، یافته‌ها و گزارش‌های بازرسی‌های انجام شده، توصیه‌ها و نقطه نظرات مشاورین، و مدارک توافق‌های انجام شده با نهادهای سازنده و بهره‌بردار جهت رفع مغایرتهای یافت شده (پروتکل‌ها) باید ثبت و نگهداری شوند. این کار باعث سهولت و افزایش دقت و کارآیی فرآیند بررسی و ارزیابی مدارک ایمنی که یک فعالیت مستمر در طول عمر نیروگاه است می‌گردد.
پس از تکمیل بررسی و ارزیابی، کلیه موارد عدم تطابق و مغایرت (non-conformity) به همراه توصیه‌هایی برای رفع آنها (recommendations) در گزارش‌ ارزیابی ایمنی آورده ‌شده و بصورت رسمی به اطلاع ارگانهای سازنده و بهره‌بردار رسانده می‌شوند. نهادهای سازنده و بهره‌بردار باید یک جدول زمان‌بندی مناسب برای رفع مغایرتهای یافت شده و همچنین نحوه انجام این کار به واحد قانونی ایمنی هسته‌ای ارائه نمایند. یکی از مهمترین مواردی که در بررسی مدارک تحلیل ایمنی باید بدان توجه شود نیز رفع عدم تطابق‌ها و مغایرتهایی است که در بررسی نسخه‌های قبلی یافت شده بودند. این موارد باید در فصلی مجزا بنام “تغییرات اعمال شده” و بصورت جداولی در ابتدای نسخه‌های جدید گزارش‌های تحلیل ایمنی ارائه گردند.
3-9-3 اهم مواردی که در بررسی و ارزیابی گزارش‌های تحلیل ایمنی باید مد نظر قرار بگیرند
نوع نیروگاه و محیط اطراف آن؛
ساختار تشکیلاتی و نظام مدیریتی نهادهای سازنده و بهره‌بردار؛
دستورالعمل‌های بهره‌برداری؛
روش‌های انجام تحلیل ایمنی؛
ویژگی‌ها و خصوصیات سیستمها و تجهیزات؛
شرایط و محدوده‌های بهره‌برداری؛
پیامدهای رادیولوژیکی ناشی از بهره‌برداری عادی نیروگاه؛
انواع و تعداد حوادث آغازگر مفروض (PIE) در تحلیل حوادث و شرایط غیرعادی نیروگاه؛
مدیریت استهلاک؛
استفاده از تجارب کسب شده در حین ساخت و بهره‌برداری سایر نیروگاهها و آخرین دستاوردهای علمی و فنی.
3-9-4 گزارش تحلیل ایمنی نیروگاه بوشهر
در حال حاضر (در مرحله راه‌اندازی) گزارش تحلیل ایمنی نهایی (FSAR) نیروگاه بوشهر جهت اخذ پروانه بهره‌برداری به دفتر امور ایمنی هسته‌ای کشور ارائه شده است. این مدرک مشتمل بر 17 فصل است که در زیر عناوین آنها آمده است:
Chapter 1
Introduction and general description of NPP
Chapter 2
Site characteristic
Chapter 3
Designing of the structures, equipment components and systems
Chapter 4
Reactor
Chapter 5
Primary circuit and connected systems
Chapter 6
Safety engineered features
Chapter 7
Instrumentation and automatics
Chapter 8
Power supply
Chapter 9
Auxiliary systems
Chapter 10
Steam and energy conversion system
Chapter 11
Radioactive waste handling
Chapter 12
Radiation protection
Chapter 13
Operation
Chapter 14
Initial test program
Chapter 15
Accident analysis
Chapter 16
Safe operation limits and conditions. Operation limits
Chapter 17
Quality assurance
3-10 نظریه های زیست محیطی
در چارچوب روابط بین‏الملل، بوم‏شناسی به رابطهی میان انسانها و محیط فیزیکی و بیولوژیکی آنها اشاره می‏کند. گرچه بحث طبیعت و روابط با آن، از مدتها پیش مطرح بوده است، ولی مسائل زیست محیطی به صورت بخش جدایی‏ناپذیر نقد مدرنیته درآمد که طی آن ضمن هشدار در مورد بروز بحرانهای زیست محیطی، به حد و حدود سرمایه‏داری، سوسیالیسم، دولتسالاری، دموکراسی مبتنی بر نمایندگی و خود علم می‏پرداخت، لکن در عمل برای مدت طولانی به سبب حاکم بودن دیدگاههای خاص بر مطالعهی سیاست بین‏الملل، در بسیاری از موارد اهمیت چندانی به بررسی مقولات و مفاهیم سیاست بین‏الملل از زوایایی بومشناختی داده نمی‏شد. تا آنجا که هنوز هم امروزه نظریهی روابط بین‏الملل به ارزش واقعی اندیشه‏های بومشناختی بهعنوان یک نظریهی سیاسی پی نبرده است. با وجود آنکه بوم‏شناسی و روابط بین‏الملل به صورت متناقض به یکدیگر مربوطند، ولی بحثهای نسبتا اندکی از پوشش‌های سیاسی بین‏الملل در درون اندیشه‏های بوم‏شناختی صورت گرفته و به وضوح این مطلب تصریح نشده که چگونه مسائل زیست محیطی می‏تواند دستور کار جهانی را در ارتباط با همکاریها، همگراییها، وابستگی متقابل، قدرت، هویت، عدالت، نابرابری و جنگ و تعارض دستخوش تغییر سازد.( عبدالعلی قوام ، 1384 : صص20-7 )
 
3-10-1 نقش محیط زیست در روابط بینالملل
محققان و سیاستگذاران خصوصا از دههی 1960م به بعد مجددا به سوی نظریههای زیست محیطی ناظر بر رفتارهای سیاسی روی آوردهاند. در حال حاضر، در سیاست بینالملل، چه در حوزهی نظری و چه در عرصهی عملی، برای عواملی نظیر جغرافیا، جمعیتشناسی، توزیع منابع، و توسعهی تکنولوژیک اهمیت فزایندهای قائل میشوند. در واقع به گفتهی هارولد و مارگارت اسپراوت (اسپراوتها)، بدون توجه به «کلیهی عوامل زیست محیطی، اعم از انسانی و غیر انسانی، و یا ملموس و غیر ملموس»، محیط سیاسی بینالمللی را بهطور کامل نمیتوان شناخت. با این همه، این توجه و چرخش به سوی تاثیرگذاری عوامل جغرافیایی و عوامل گستردهتر زیست محیطی روی مسائل سیاسی، چیزی نیست جز ادامهی گرایشی قدیمی که به جهان باستان برمیگردد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود:
1-      ارسطو: معتقد بود که مردم و محیط آنها از یکدیگر جداییناپذیرند و آنها هم از شرایط جغرافیایی و هم از نهادهای سیاسی تاثیر میپذیرند. مثلا مجاورت با دریا، فعالیتهای تجاری را تشویق میکرد، فعالیتهایی که اساس دولتشهرها را تشکیل میداد، آب و هوای معتدل نیز به رشد روحیهی ملی و نیرو و اندیشه‌ی انسانی کمک میکرد.

2-      ژان بدن: او هم معتقد بود شرایط اقلیمی روی روحیات ملی و همچنین روی سیاست خارجی کشورها تاثیر میگذارد. وی معتقد است که آب و هوای شمال و معتدل، بهترین شرایط را برای ایجاد یک نظام سیاسی مبتنی بر قانون و عدالت مهیا میسازد؛ همچنین، مناطق شمال و کوهستانی برای پیدایش انضباط سیاسی از سرزمینهای جنوبی –که مانع از خلاقیت میشوند– مساعدترند.
3-      منتسکیو: او نیز به عوامل اقلیمی متعددی اشاره میکرد که به نظر وی در تقسیمات سیاسی اروپای غربی- در مقابل دشتهای وسیع آسیا و اروپای شرقی- موثر بوده و به ایجاد روحیهی استقلالطلبی سیاسی کمک کردهاند. به اعتقاد وی، برای جزایر، حفظ آزادی راحتتر از کشورهای قارهای است، چرا که از فشارهای خارجی به دورند.
نظریهپردازان جدید را نیز میتوان به جمع گذشتگان اضافه کرد از جمله:
1-  هنری توماس باکل: این مورخ بریتانیایی معتقد است که آب و هوا، غذا، و خاک پیوند نزدیکی با یکدیگر دارند. آب و هوا روی تنوع محصولات کشاورزی تاثیر میگذارد و کیفیت مواد غذایی به خاک بستگی دارد. او با توضیحات زیاد به اینجا میرسد که در تمدنهای سرزمینهای گرمسیر، و در نتیجه با پایین بودن دستمزدها، طبقات کارگری وسیع و افسردهای بهوجود میآید که این امر عواقب اجتماعی و اقتصادی خاصی را نیز به همراه دارد. به اعتقاد وی، نابرابری شدید در زمینهی توزیع ثروت، قدرت سیاسی، و نفوذ اجتماعی، بسیاری از تمدنهای کهن را بهسوی «مرحلهی معینی از تکامل و سپس به سوی افول» سوق داده است.
2-      الزورث هانتینگتون: جغرافیدان و کاشف آمریکایی (1947م- 1876م)، آب و هوا را نه تنها برای سلامتی، فعالیت، سطح تولید مواد غذایی، و امکان دسترسی به سایر منابع طبیعی، بلکه برای مهاجرت اقوام و اختلاط نژادها نیز عامل تعیینکنندهای میدانست. او نتیجه میگیرد که اکثر تمدنهای عمدهی دنیا در سرزمینهایی بهوجود آمدهاند که میانگین سالانهی درجهی حرارت آنها تقریبا در مطلوبترین حد برای تولید حداکثر انسان (70- 65 درجهی فارنهایت) بوده است. تمدنهای بزرگ مناطق استوایی- نظیر قوم مایاها در مکزیک و گواتمالا، و جاوهایها و سینهالیهای باستان- تنها در فلاتهای معتدل و یا در امتداد سواحل خنکی بهوجود آمدهاند که در آنجا درجهی حرارت در هیچ یک از فصلهای سال از مطلوبترین حد چندان فراتر نمیرفت.
3-      سایر نظریهپردازان: علاوهبر موارد ذکر شده به دلیل اینکه در این پایان نامه مجال پرداختن به تمامی صاحبنظران را ندارد لذا به اسامی نظریهپردازان شاخص ژئوپولیتیک در ایالات متحده و اروپا بسنده میکنیم: ماهان، آیزیا بومن، جیمز فیرگریو، ریچارد هارتشورن، استیون جونز، جورج کنان، اوئن لتیمور، هومرلی، ژنرال ویلیام میچل، الن چرچیل سمپل، الکساندر دسورسکی، نیکولاس اسپایکمن، روبرت اشتروس- هوپه، فردریک جکسون ترنر، هانس وایگرت، کارل ویتفوگل، درونت ویتلزی، و کوئینسی رایت. (دویچ، کارل؛ و دیگران؛ 1375 : صص 196-193 )
 
3-10-2 رابطهی انسان و محیط زیست از دیدگاه آرمانگرایان و واقعگرایان
هر دو گروه آرمانگرایان و واقعگرایان، انسان را در رابطه با محیط زیست مورد بحث قرار دادهاند و مفهوم «محیط زیست» را به نحوی توسعه دادهاند که فرهنگ انسانی و ویژگیهای انسانی زمین را هم در بر میگیرد:
1-   آرمانگرایان: آنها با الهام از آثار نظریهپردازان عصر روشنگری، مدعیاند که رفتارهای بینالمللی را با دگرگون ساختن محیط نهادی میتوان تغییر داد. برای ایجاد سازمان بینالمللی و حکومت جهانی و همچنین جهت ایجاد قواعدی برای رفتارهای بینالمللی، طرحهایی تهیه شدند تا با تغییر محیط سیاسی بین‌المللی، رفتارهای انسانی را متحول سازند.
2-   واقعگرایان: در مقابل، واقعگرایان در روابط بینالملل عمدتا معتقد بودند که محل جغرافیایی کشورها اگر نه تعیینکننده، دستکم محدودکنندهی رفتارهای سیاسی است. اگر رفتارهای سیاسی واحدهای ملی تا حدود زیادی تابع شرایط زیست محیطی آنها و از جمله عوامل جغرافیایی است، پس دولتمردان همواره باید در چهارچوب عوامل زیست محیطی به فعالیت بپردازند. ( دوئرتی، جیمز؛ فالتزگراف، رابرت؛ 1376 : 107-106 )
3-10-3 زیست محیط و رویکردهای امنیتی در روابط بینالملل
چهار رویکرد امنیتی که به نوعی به طبیعت نظر دارند را میتوان استنتاج نمود که عبارتند از:
1-      کمبودهای زیست محیطی میتواند به مثابهی عاملی در ایجاد بیثباتی و نزاع، نقشآفرینی نمایند.
2-      تلاش برای آماده ساختن خود جهت جنگ و یا پرداختن به جنگ، منجر به فرسایش طبیعت و لطمه دیدن آن میشود.
3-      افت طبیعت و آسیب دیدن آن به سلامتی انسان و سطح بهرهمندی و رفاه انسان، آسیب میزند.
4-      بهبود وضعیت و جایگاه طبیعت به نوعی در تقویت حاکمیت – که موضوع اصلی امنیت مطابق رویکرد سنتی میباشد- موثر است و این امر حکایت از آن دارد که در قالب گفتمان سنتی نیز، طبیعت دارای اهمیت میباشد.
رویکردهای چهارگانه بالا هر یک تلقی خاصی از امنیت دارند: در حالیکه رویکردهای اول و چهارم تلقی واقعبینانهای از امنیت- به معنای رهایی دولت از خطر- را مدنظر دارند، دو رویکرد دیگر بر بازیگران غیر دولتی بیشتر نظر دارند. ( افتخاری، اصغر؛ 1381 : 345 )
3-10-4 زیست محیط و تغییرات اجتماعی سیاسی
آنچه مسلم است، کمیابی زیست محیطی می‏تواند باعث تقویت شکاف‏های اجتماعی شده، اشکال جدیدی از تعارضات قومی، مذهبی، طبقاتی و جز اینها را سبب شود، که این خود روابط دولتها را بهویژه در مناطقی که اختلافات در مورد سرزمین یا مالکیت و کنترل منابع باشد، تحت تأثیر قرار می‏دهد. اصولا فقر با خود مسائل مهاجرتی را به دنبال دارد. احساس محرومیت باعث بروز تعارض شده که بهراحتی نمی‏توان برای برخورد با آن، از راههای نظامی بهره گرفت. در بسیاری از کشورهای توسعهنیافته که جامعهی مدنی رشد چندانی نکرده است، خرابی محیط زیست؛ مشروعیت حکومت و نهادهای اجتماعی را تحت‏الشعاع قرار داده که این خود می‏تواند باعث تشدید خشونت سیاسی شود. ( قوام، عبدالعلی؛ 20-7 )
3-10-5 رویکرد زیست محیطی در دنیای امروز
امروزه مسائل زیست محیطی، گاه بهصورت بخشی از روابط شمال و جنوب تلقی می‏شوند، و دیدگاه زیست محیطی، عقلانیت روشنگر را رد می‏کند و به جای تأکید بر جنبههای بین‏المللی، موضوعات جهانی را مورد توجه قرار می‏دهد. آنچه مسلم است، دیدگاهها و نظامهای فلسفی و اعتقادی در بروز بحرانهای زیست محیطی نقش اساسی دارند. بهطور کلی، واکنشهای سیاسی نسبت به مسائل زیست محیطی جهانی باعث تعدیل حقوق و ظرفیت دولتها گردیده است. بسیاری از جوامع جنوب، از توان لازم برای تطابق خود با استانداردهای زیست محیطی برخوردار نیستند، و در حقیقیت، ایجاد نهادهای بین‏المللی زیست محیطی و فعالیت بازیگران فراملی زیست محیطی (بهویژه بازیگران غیر حکومتی) باعث بروز اشکال جدیدی از حکومت‏مداری و اقتدارگری شده است . باید اذعان داشت که ورود دیدگاه‌های زیست محیطی به عرصهی روابط بین‏الملل، نه تنها به تضعیف نظریهی روابط بین‏الملل منجر نگردیده است، بلکه باعث تقویت آن نیز شده است، زیرا طیفی از نظریات مربوط به دولت، تعارض، همکاری، نابرابری، نهادها و حکومت‏مداری را مورد توجه قرار می‏دهد. بدین ترتیب، در حالی‏که در دنیای پیشامدرن انسانها به طبیعت احترام می‏گذاشتند و یا از آن هراس داشتند و در عصر مدرنیته موضوع توانایی انسان برای تسخیر طبیعت مطرح شد، اینک در عصر جهانی شدن، موضوع برخورد مناسب انسان با آن و طبیعت را خانه خود دانست، مورد توجه است. از بسیاری جهات دیدگاههای زیست محیطی رویکردهای گوناگونی را-

مطلب مشابه :  منابع پایان نامه ارشد با موضوع تحلیل اقتصادی
برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید
92

دیدگاهتان را بنویسید